«برای تناسب اندام، سه دقیقه ورزش فشرده کافی است»

ساعت‌ها دویدن روی تردمیل را به فراموشی بسپاریم چرا که ظاهراً ۱۸۰ ثانیه تمرین بدنی برای رسیدن به تناسب اندام کفایت می‌کند

ساعت‌ها دویدن روی تردمیل را به فراموشی بسپاریم چرا که ظاهراً  ۱۸۰ ثانیه تمرین بدنی برای رسیدن به تناسب اندام کفایت می‌کند.

یک کارشناس توان‌بخشی در ملبورن ادعا می‌کند که سه دقیقه تمرین بدنی شدید برای حفظ تناسب اندام و سلامت کفایت می‌کند.

کوزال گونیواردنا در مصاحبه با نشریه دیلی تلگراف استرالیا گفت با تمرین بدنی شدید طی چنین مدت کوتاهی می‌توان به همان فواید جسمانی حاصل از ۳۰ دقیقه تمرین بدنی معتدل در باشگاه دست یافت که سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند هر روز انجام دهیم.

این کارشناس توان‌بخشی به طور مرتب ورزشکاران المپیکی استرالیا را در دانشگاه ملبورن تمرین می‌دهد و توصیه می‌کند که در بازه زمانی محدودی با انجام پرش، دوی سرعتی یا انجام حرکت پروانه، می‌توان ۸۵ درصد توان خود را به کار گرفت.

طبق این نظریه افرادی که به مدت سه هفته طبق این برنامه منحصر به فرد تمرین کنند، توان جسمانی بیشتری به دست می‌آورند و درنهایت احساس می‌کنند باید به سراغ تمرین‌های بدنی طولانی‌تر و دارای شدت کمتر بروند.

برخی از مردم که  احتمالاً بسیاری از ما جزوشان هستیم، به دنبال تناسب اندام هستند ولی وقت ندارند تا یک ساعت در باشگاه یا کلاس‌های ورزش تمرین کنند، این برنامه معطوف به چنین افرادی است.

برنامه کوزال در واقع تقلیدی از روش تمرینی رایجی به نام تمرین دوره‌ای پرشدت (HIIT) است.

این روش تمرینی کوتاه، فشرده و سریع در میان افراد مشهور دارای محبوبیت زیادی است اما مدت کل آن معمولاً از سه دقیقه بیشتر است.

در برنامه معمولی، تمرین دوره‌ای پرشدت ۲۰ تا ۴۰ ثانیه تمرین بسیار شدید انجام می‌دهند و بعد مدت کوتاهی استراحت می‌کنند. سپس این کار را ۱۰ بار یا بیشتر تکرار می‌کنند.

ثابت شده است که این روش به کاهش وزن کمک می‌کند، سوخت‌وساز را تسریع می‌کند و چربی‌سوزی در بدن را تا ۲۴ ساعت بعد از انجام تمرین حفظ می‌کند.