آزمایش موفق چترهای “استارلاینر” پیش از دومین پرواز به آی.اس.اس

شرکت بوئینگ پیش از ارسال فضاپیمای “استارلاینر” برای دومین بار به ایستگاه فضایی بین المللی(ISS)، چترهای فرود این فضاپیما را با موفقیت آزمایش کرد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از انگجت، شرکت بوئینگ(Boeing) قبل از اینکه فضاپیمای “استارلاینر”(Starliner) بتواند دومین تلاش خود را برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) انجام دهد، کارهای زیادی برای آزمایش و حصول اطمینان از عملکرد آن دارد. یکی از آزمایشاتی که از اهمیت بالایی برخوردار است، اطمینان از عملکرد صحیح سیستم چترهای فرود است، به ویژه اینکه این چترها بتوانند تحت شرایط نامطلوب عوامل محیطی باز شود.

هدف اصلی این غول هوافضایی اطمینان از این مسئله است که چترها حتی اگر پرواز در همان ابتدا مجبور به لغو و فرود شد، به درستی باز شوند.

“جیم هاردر” مدیر پرواز بوئینگ توضیح داد: چترها در طیف وسیعی از شرایط باز می‌شوند، اما در برخی از لغو زودهنگام پروازها، شما این چترها را باید در هوای ناپایدارتری باز کنید که باید از قبل به شکل مناسب پیش‌بینی شده باشد. ما می‌خواستیم باز شدن آنها را در فشار دینامیک کم آزمایش کنیم تا بتوانیم کاملاً به سیستمی که ساخته‌ایم، اعتماد داشته باشیم.

علاوه بر این، بوئینگ یک شکست شبیه‌سازی شده را به این آزمایش اضافه کرد و مانع از باز شدن یکی از سه چتر اصلی استارلاینر شد. در نهایت این فضاپیما با وجود این شرایط هم فرود موفقی داشت و حدود دو و نیم دقیقه پس از رها شدن از آسمان با خیال راحت به زمین نشست که باعث موفقیت در این آزمایش شد.

شرکت بوئینگ اکنون از داده‌های جمع آوری شده برای تقویت اطمینان از چترهای نجات استارلاینر در پروازهای سرنشین‌دار آینده استفاده خواهد کرد. همچنین این داده‌ها را با ناسا به اشتراک می‌گذارد تا این آژانس فضایی از آنها برای فضاپیماهای خود نیز استفاده کند.

استارلاینر یکی از وسایل نقلیه تجاری با قابلیت حمل سرنشین است که به منظور جابجایی فضانوردان از خاک آمریکا به فضا به همراه کپسول “دراگون” ساخته شرکت اسپیس‌ایکس(SpaceX) ساخته شده است. متأسفانه استارلاینر در اولین پرواز آزمایشی خود در ماه دسامبر نتوانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) برسد، زیرا به مدارِ صحیح نرسید.

یک بررسی نشان داد که بوئینگ آزمایش‌های سرتاسر(end-to-end) را روی این فضاپیما انجام نداده بوده و همین عامل عدم موفقیت آن بوده است، زیرا این آزمایش‌ها می‌تواند نقص‌هایی را که باعث عدم موفقیت پرواز آزمایشی می‌شوند، عیان کند.

ناسا اکنون برنامه بوئینگ را برای انجام یک پرواز آزمایشی دیگری تایید کرده است، اما هنوز تاریخ پرتاب آن مشخص نشده است. /ایسنا

مطالب مرتبط