آغاز بکار دومین استارت‌آپ ویکند جشنواره دانشمندان جوان

استارتاپ ویکند (Startup Weekend) یک رویداد آموزشی-تجربی (Experiential Education) در سراسر دنیاست که در 3 روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می شود و در این برنامه شرکت کنندگان شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک با انگیزه بالا گرد یکدیگر جمع می شوند تا طی 54 ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ی خود را اجرا کند.
به گزارش آردی نیوز، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز برای دومین سال پیاپی با همکاری و کمک یک بنیاد نیکوکاری در طول سه روز (30 آبان تا دوم آذر) دومین «استارت‌آپ ویکند جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان» را برگزار می کند.
برهمین اساس و پس از امکان‌سنجی علمی ایده‌های ثبت شده جشنواره در مرحله نخست، 50 ایده برای حضور در استارت‌آپ ویکند انتخاب می‌شوند و سپس از علاقه‌مندان به حوزه‌های کسب و کار مانند متخصصان برنامه‌نویسی، طراحان گرافیک و سایت، فارغ‌التحصیلان رشته‌های کسب و کار، مدیریت و تمام کسانی که با بازار و مقدمات ایجاد یک کسب و کار آشنایی دارند، دعوت می شود تا با این 50 نفر تیم تشکیل داده و روی تکمیل ایده خود کار کنند.
گفتنی است ثبت نام کنندگان در استارت آپ ویکند ایده‌ای را ارائه نخواهند کرد و تنها برای همکاری و تشکیل تیم ثبت نام کرده اند.
برای تیم‌هایی که در استارت‌آپ ویکند امسال موفق به کسب رتبه‌های اول تا ششم شوند علاوه بر جوایز نقدی چند جایزه ویژه از جمله 25 میلیون تومان اعتبار حمایتی از بنیاد نیکوکاری به منظور تولید نمونه محصول برای تیم‌های اول تا ششم در نظر گرفته شده است.
استقرار تیم‌ها در فضای استارت‌آپی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و استفاده از خدمات زیرساختی، آموزش و مشاوره‌های متخصصان پارک علم و فناوری برای تولید محصول و تشکیل شرکت و همچنین امکان استقرار شرکت در مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در صورت کسب حدنصاب نمرات ارزیابی از دیگر مزایایی است که برای تیم های برتر در نظر گرفته شده است.

** نقش خیرین در تبدیل ایده ها به کسب و کارهای پیش رو
دکتر عباس زارعی هنزکی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران روز چهارشنبه در آئین افتتاحیه استارت‌آپ ویکند جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در سخنانی با اشاره به اینکه پیش از این خیرین بیشتر به‌دنبال راه‌اندازی و ساخت مساجد و مدارس در کشور بوده‌اند، افزود: البته در سال‌های اخیر و بدنبال تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و توجه به اقتصاد دانش‌بنیان، خیرین نیز بدنبال حمایت مالی از ایده‌ها و تبدیل ایده‌ها به کسب‌وکار پیش‌رو برآمده‌اند.
وی افزود: بنیاد نیکوکاری که با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران همکاری می کند نیز به‌ این‌ نتیجه رسیده است که برای کمک و حمایت از دانشجویان از طریق فرآیند استارت‌آپ ویکند، نقش حمایتی خود را ایفا کند.
زارعی با اشاره به اینکه استارت‌آپ ویکند جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، در حقیقت شروع یک فرآیند کسب‌وکار برای جوانان محسوب می شود، گفت: استارت‌آپ ویکندها برای شناسایی ایده‌ها و تیم‌سازی برگزار تا در مرحله بعد تیم‌ها بتوانند با آموزش، کسب‌وکار را فرا گیرند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تاکید کرد: به طور حتم در این مسیر، حضور و کمک خیرین و نیکوکاران می تواند شتاب استارت‌آپ ویکندها برای پیاده سازی ایده‌هایشان را بیشتر کند.
زارعی همچنین با اشاره به چگونگی برگزاری این رویداد اظهار کرد: شرکت کنندگان در این استارت‌آپ در طول این سه روز بررسی و راهبری آموزشی خواهند شد.
وی افزود: البته شرکت کنندگان بایستی در انتها دوره سه ماهه برای خلق ایده به محصول را طی کنند و در این سه ماه محصول اولیه را تولید کنند تا در نهایت برای ایده‌های برتر، سرمایه‌گذار نیز پیدا شود.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در ادامه تاکید کرد: ما هیچ محدودیتی برای انتخاب ایده‌های برتر نداریم و حتی 10 ایده برتر نیز می‌توانند از تسهیلات موجود استفاده کنند.
زارعی ادامه داد: تمامی 50 نفر منتخب بخش علمی که در استارت‌آپ ویکند حضور دارند ایده خود را در 5 دقیقه ارائه می‌کنند و 10 ایده برای ایجاد 10 تیم و آغاز استارت‌آپ ویکند انتخاب خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران توانسته به‌خوبی این استارت‌آپ ویکند را اجرا کند، افزود: در جشنواره امسال 100 ایده وجود داشت که از این میزان 10 ایده به‌عنوان ایده‌های برتر انتخاب شده تا طی این سه روز تیم‌ها به مدل کسب‌وکار در حالت ابتدایی دست پیدا کنند و در انتها با برگزاری مسابقه، تیم‌های برتر برای استقرار در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران انتخاب شوند.

مطالب مرتبط