آموزش جراحی با هدست های واقعیت مجازی

استفاده از هدست های واقعیت مجازی برای آموزش جراحی به دانشجویان رشته پزشکی امر تازه ای نیست، اما یک سیستم شبیه ساز این خدمات را با قابلیت های تازه ای به کاربران ارائه می دهد. سیستم یادشده علاوه بر بازسازی سه بعدی فرایند جراحی بر روی نقاط مختلف بدن انسان با استفاده از هدست واقعیت مجازی، دارای یک شبیه ساز است که بازخوردهای لمسی مورد نیاز را به کاربران ارائه می دهد و از جمله به آنها امکان می دهد تا فشار واردشده بر روی بافت های مختلف بدن انسان را به طور عینی درک کنند.

به گزارش آردی نیوز به نقل از  خبرگزاری مهر، سیستم مذکور توسط یک شرکت انگلیسی به نام FundamentalVR ابداع شده و در آن از یک نرم افزار ویژه برای دریافت بازخورد استفاده می شود.

هزینه استفاده از این نرم افزار ۳۵۰ دلار در ماه است و دانشگاه ها و بیمارستان ها می توانند با متصل کردن رایانه ها و لپ تاپ های خود به این سیستم خدمات یادشده را از راه دور دریافت کنند یا یک بسته داخلی و مستقل خریداری کنند.

دانشجویان در زمان استفاده از این سیستم صدای اجزای مختلف بدن در حین جراحی را می شنوند و وضعیت واقعی آنها را مشاهده می کنند و درک می کنند استفاده از هر یک از ابزار جراحی در عمل چه تاثیری بر روی بافت های مختلف بدن می گذارد.

برای این سیستم دو بازوی عملیاتی پیش بینی شده که کاربر با لمس آنها ابزار مختلف جراحی را در فضای واقعیت مجازی به کار می گیرد.

سیستم مذکور در نهایت عملکرد هر کاربر را ارزیابی می کند و برای بهبود اقدامات وی در آینده پیشنهاداتی را ارائه می کند.

همچنین می توان این سیستم را به گونه ای برنامه ریزی کرد که در حین جراحی اتفاقات پیش بینی نشده ای مانند خون ریزی ناگهانی یا اختلال جدی در کارکرد ارگان های بدن رخ دهد و توانایی دانشجو برای کنترل این شرایط سنجیده شود.

مطالب مرتبط