ابداع روش جدیدی برای شارژ ابزار پزشکی در بدن

پژوهشگران کره جنوبی، روش جدیدی برای شارژ ابزار پزشکی کاشته شده در بدن ارائه داده‌اند که به جراحی نیازی ندارد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از فلیپ‌برد، فناوری حوزه پزشکی طی چند دهه اخیر، پیشرفت‌های گوناگونی در بهبود کارایی ابزارهای قابل کاشت در بدن داشته است. برای مثال، پیشرفت در پژوهش‌های پزشکی، به پیشرفت ابزار الکترونیکی قابل کاشت مانند ضربان‌سازها منجر شده است.

بیشتر ابزارهای پزشکی از جمله ضربان‌ساز، به یک منبع بادوام انرژی نیاز دارند تا بتوانند کار خود را انجام دهند. طبیعی است که نیاز به منبع انرژی، محدودیت‌هایی را به همراه دارد زیرا باتری‌هایی که منبع انرژی هستند، عمر کوتاهی دارند. هنگامی که عمر باتری به پایان می‌رسد، هیچ چاره‌ای به جز جراحی و جایگزین کردن یک باتری جدید وجود ندارد. این کار می‌تواند پیامدهایی مانند کبودی، عفونت و عوارض منفی دیگر را به همراه داشته باشد.

گروهی از پژوهشگران “موسسه علوم و فناوری گوانگجو”(GIST) در کره جنوبی به سرپرستی پروفسور “جانگهو لی” (Jongho Lee)، راه حلی برای این مشکل پیدا کرده‌اند. آنها راهبردی برای تجدید شارژ باتری داخلی این ابزار ارائه داده‌اند که به جراحی یا روش‌های نفوذ تهاجمی نیازی ندارد.

پروفسور لی گفت: یکی از بزرگترین تقاضاها در مورد ابزار الکترونیکی پزشکی این است که قدرت الکتریکی بادوامی داشته باشند تا نیاز به جراحی برای جایگزینی باتری برطرف شود.

پژوهشگران در این پروژه، سیستمی ارائه داده‌اند که می‌تواند نیروی الکتریکی را در بدن تولید کند. این سیستم از دو بخش تشکیل شده است. یک برچسب قابل اتصال به پوست که می‌تواند فوتون‌هایی که به بافت‌ها نفوذ می‌کنند، تولید کند و یک ابزار فتوولتاییک که روی یک ابزار قابل کاشت تعبیه شده است تا فوتون‌ها را بگیرد و انرژی الکتریکی تولید کند.

این سیستم، یک روش بادوام را برای تامین نیروی ابزار پزشکی فراهم می‌کند و می‌تواند جایگزین روش‌های پرخطر باشد.

لی ادامه داد: در حال حاضر نداشتن یک منبع قابل اطمینان انرژی، عملکرد ابزار پزشکی را محدود می‌کند. اگر ما بتوانیم تامین نیروی الکتریکی را در بدن تضمین کنیم، امکان ابداع ابزارهای جدید پزشکی با کاربردهای گوناگون و عملکرد قابل توجه فراهم خواهد شد.

این پژوهش، در مجله “PNAS” به چاپ رسید. /ایسنا

مطالب مرتبط