ابداع پهپادهایی برای بررسی آتشفشان‌ها

در دانشگاه "بریستول" ابداع شد

دانشمندان انگلیسی، ابزاری ابداع کرده‌اند که در پهپاد قرار می‌گیرد و آتشفشانها را بررسی می‌کند.  دانشمندان “دانشگاه بریستول”(UoB) انگلیس، ابزاری حسی برای بررسی آتشفشان‌ها ابداع کرده‌اند که در پهپاد قرار می‌گیرد. این مجموعه ابزار موسوم به “تخم اژدها”، جعبه‌هایی الکترونیکی هستند که می‌توان آنها را با استفاده از یک پهپاد کنترل از راه دور، در مرکز آتشفشان فرود آورد. تا هنگامی که آتشفشان فوران نکرده، این ابزارها خاموش می‌مانند و انرژی کمی مصرف می‌کنند و در واقع، در پایین‌ترین سطح مصرف انرژی قرار می‌گیرند اما با تشخیص کوچکترین لرزش آتشفشانی، از حالت خاموشی بیرون می‌آیند و ثبت دما، رطوبت، لرزش و وجود گازهای سمی را آغاز می‌کنند. این ابزار، هم قابلیت عملکرد مستقل و هم اتصال به شبکه را دارند.

A drone and a couple of the dragon eggs (with green release cords), atop Mount Stromboli

داده‌های حسگر را می‌توان به صورت بی‌سیم، به پایگاه واقع در 10 کیلومتری آتشفشان فرستاد و سپس، با استفاده از اتصال ماهواره‌ای برای دانشمندان حاضر در مرکز پژوهشی ارسال کرد.

به گزارش آردی نیوز به نقل از گیزمگ، این پهپاد، برای مطالعات زمین‌شناسی و یا حتی هشدار در مورد فوران آتشفشان، کارآمد خواهد بود.این ابزار به خاطر مصرف کم انرژی، می‌توانند ماه‌ها از یک باتری استفاده کنند. با استفاده از این فناوری، نه تنها آتشفشان‌ها بلکه پدیده‌های خطرناکی مانند یخچال‌ها، گسل‌ها یا مناطقی که در اتلاف ذخیره انرژی نقش دارند، قابل بررسی هستند.

این فناوری، در حال حاضر با موفقیت در قله کوه آتشفشانی استرومبولی ایتالیا، آزمایش شده است.

مطالب مرتبط