ابداع یک “دُم رباتیک” برای بهبود تعادل و چالاکی

محققان ژاپنی موفق به تولید رباتی شدند که با بسته شدن به کمر انسان تعادل و چالاکی کاربر را بهبود می‌بخشد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از دیلی‌میل، محققان دانشگاه “کیو” ژاپن نمونه اولیه یک دم مکانیکی را تولید کردند که باعث چابکی و تعادل کاربر خود می‌شود.

این دم “آرک”( Arque) نام گرفته و هفته گذشته در یک کنفرانس در لس‌آنجلس به نمایش درآمد. کنفرانسی که به نمایش فناوری‌های نوظهور در زمینه بازی‌ها و گرافیک پرداخت.

محققان می‌گویند که ممکن است یک انسان با دُم یادآور پیشینیان ما باشد ولی در ساخت این ربات که مانند یک کرم چرخان است، از اسب دریایی الهام گرفته شده است.

شرکت سازنده این ربات که “Fast” نام دارد، گفته که دم اسب دریایی به اندازه‌ای قدرتمند است که بتواند حملات شکارچیان را تحمل کند. ولی در عین حال آنقدر منعطف است که می‌تواند برای اسب دریایی مانند یک دست عمل کند و مرجان‌ها و سایر اشیاء دریا را در اختیارش قرار دهد.

ربات طراحی شده توسط محققان ژاپنی بسیار تطبیق‌پذیر است به نحوی‌که روی کمر هر کسی و متناسب با قد و وزن آن‌ها، متناسب می‌شود.

به همین جهت، مهره‌های مکانیکی ربات از دستگاه خارج و یا اضافه می‌شوند.

قطعات به کار برده شده در ربات “آرک” سنگین هستند و باعث می‌شوند زمانی‌ که کاربر اشیاء سنگین حمل می‌کند، تعادل خود را از دست ندهد.

تیم تحقیقاتی پروژه گفته‌اند که نرم‌افزار ربات می‌تواند در بازی‌ها هم کاربرد داشته باشد. به ویژه در بازی‌های واقعیت مجازی که می‌تواند به عنوان ابزاری برای تعادل کاربران باشد و سختی‌های بازی را افزایش دهد و یا آن را واقعی‌تر جلوه دهد.

در “آرک” چندین عضله مصنوعی به کار گرفته شده است که در طول آن جریان دارند و از یک سیستم هوای تحت فشار برای انقباض و انبساط مهره‌ها استفاده می‌کند تا تولید حرکات کند. /ایسنا

مطالب مرتبط