ابداع یک روش نوین در بازیافت پلاستیک‌های بدبو

محققان دانشگاه الیکانته اسپانیا با ابداع یک روش جدید، از بخار برای قابل بازیافت کردن پلاستیک‌های بد بو استفاده کردند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از گیزمگ، اگرچه مواد شیمیایی، مواد غذایی و سایر مواد دارای بو اغلب در ظروف پلاستیکی قابل بازیافت فروخته می‌شوند، اما گاهی بوی جذب شده توسط پلاستیک باعث می‌شود که برای بازیافت نامناسب باشند.

اکنون محققان دانشگاه الیکانته (Alicante) اسپانیا ادعا می‌کنند که روش جدیدی برای از بین بردن این بوی بد از پلاستیک‌ها و قابل بازیافت کردن آنها با استفاده از بخار آب ابداع کرده است.

این روش توسط پروفسور “آندرس فولانا” و “آندره کابانس” از دانشگاه الیکانته اسپانیا ابداع شده است و گفته می‌شود که این روش ترکیبات آلی فرار(VOC) را که توسط یک محفظه پلاستیکی ساطع می‌شوند و توسط ماتریس پلیمری آن جذب می‌شوند، از بین می‌برد.

به گفته محققان، در حال حاضر فرآیند دفع بو از طریق روش‌های معمول شستشو و بازیافت غیرممکن است.

این روش با مرتب سازی، جداسازی و پیش آماده سازی ظروف پلاستیکی آغاز می‌شود. پس از آن، پلاستیک‌ها به ذرات ریز خرد می‌شوند و با یک صابون مخصوص با مواد شیمیایی و سپس با آب شسته می‌شوند، سپس خشک می‌شوند. در مرحله آخر این مرحله “تقطیر بخاری” است که حذف بوی واقعی را صورت می‌دهد.

تقطیر بخاری در واقع شامل عبور بخار از یک ماده در یک ستون است. با افزایش جریان بخار، VOCهایی که در مواد موجود هستند با بخار همراه می‌شوند. سرانجام هنگامی که بخار متعاقباً درون یک فلاسک متراکم می‌شود، می‌توان VOC را از مایع جدا و آن را دفع کرد.

تقطیر بخاری (Steam distillation) نوع خاصی از تقطیر برای مواد حساس به دما همانند خصلت آروماتیکی طبیعی است. بسیاری از ترکیبات آلی تمایل به تجزیه در دماهای بالا دارند، بنابراین جداسازی به وسیله تقطیر معمولی گزینه خوبی نمی‌باشد. به همین جهت در دستگاه تقطیر از آب یا بخار آب استفاده می‌کنند. به وسیله اضافه کردن آب به بخار، نقطه جوش ترکیبات کاهش می‌یابد و امکان تبخیر در دمای کمتر فراهم می‌شود که این دما کمتر از دمایی است که در آن خراب شدن ماده قابل توجه می‌شود.

گفته می‌شود این فرآیند همچنین می‌تواند برای به دست آوردن محصولات مفید مانند روغن‌های مفید که از تقطیر برگ گیاهان حاصل می‌شوند، استفاده شود.

این روش محققان دانشگاه الیکانته اخیراً ثبت اختراع شده است و پنج شرکت هم اکنون علاقه مند به تجاری سازی این فناوری هستند.

“کانابس” می‌گوید: نیاز به بازیافت به روش کارآمد و سازگار با محیط زیست ضایعات پلاستیکی برای استفاده‌های بعدی به عنوان ماده اولیه و همچنین کاهش حضور آن در محل‌های دفن زباله وجود دارد که منجر به کاهش هزینه‌های تولید و افزایش ارزش افزوده محصول می‌شود. /ایسنا

مطالب مرتبط