ابزاری برای جمع‌آوری خودکار زباله‌های اقیانوس

دو مخترع استرالیایی، ابزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند زباله‌های موجود در اقیانوس را به صورت خودکار جمع‌آوری کند.  این ابزار موسوم به “سیبین”(Seabin) که به صورت مستقل کار می‌کند، همراه با جریان آب بالا و پایین می‌رود و در طول شبانه‌روز آب را از زباله پاک می‌کند. در فرآیند پاکسازی، آب با یک پمپ زیرزمینی از سطح اقیانوس جذب و به مخزن داخل “سیبین” سرازیر می‌شود. سپس، آب به اقیانوس بازمی‌گردد و مواد زاید آن در مخزن که ظرفیت آن 20 کیلوگرم است، باقی می‌ماند.

به گزارش آردی نیوز به نقل ازایسنا، دو مخترع استرالیایی، ابزار جدیدی ابداع کرده‌اند که به صورت خودکار زباله‌ها را از اقیانوس جمع‌آوری می‌کند.

محل مورد نظر برای عرضه این ابداع، تفریحگاههای ساحلی است تا به این شکل، ضایعات شناور در آب از جمله روغن، کاغذ، پلاستیک و مواد شوینده، جمع‌آوری شوند. بدین منظور، مخترعان این ابزار، در حال ابداع یک فیلتر میکروفیبر نیز هستند.

مخترعان “سیبین”، دو موج سوار به نام‌های “اندرو ترتن”(Andrew Turton) و “پیت سگلینسکی”(Pete Ceglinski) هستند و این طرح را با سرمایه‌گذاری شرکت توسعه فناوری دریایی “Shark Mitigation Systems” انجام داده‌اند.

ترتن، یک سازنده کشتی و دریانورد است که پس از چندین سفر دریایی و دیدن میزان آلودگی آب، فکر ابداع این ابزار به ذهنش خطور کرد.

سگلینسکی که یک طراح صنعتی است، می‌گوید: شغل من، ساخت محصولات پلاستیکی بود اما پس از مدتی دریافتم که ما نیازی به ساخت این محصولات نداریم؛ بنابراین این کار را متوقف کردم. پس از ملاقات با اندرو و شنیدن ایده او، این پروژه آغاز شد. نکته مثبت “سیبین” این است که مردم می‌توانند مراحل پاکسازی و مواد خارج شده از آب را ببینند.

“سیبین”، قابلیت استخراج حدود نیم تن ضایعات را در سال دارد./ بیزینس‌اینسایدر،

مطالب مرتبط