اختراع جاروبرقي در امريكا 10 ژوئن 1869

جاروبرقی را میتوان از جمله وسایل مهم و حیاتی در زندگی امروز دانست; به خصوص برای بانوان و به طور کل برای زندگی صنعتی. اختلاف نظرهای زیادی راجب به تاریخچه جاروبرقی; و اختراع اولیه جاروبرقی توسط کارشناسان و تاریخ نویسان وجود دارد که از سال ۱۸۶۹ تا سال ۱۹۰۵ میلادی; را شامل میشود.

اولین مخترع جاروبرقی

تاریخچه جاروبرقی : میتوان گفت اولین اختراع انجام شده در تاریخچه جاروبرقی توسط شخصی; آمریکایی در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۱۸۶۰ میلادی به نام دانیل هس به ثبت رسیده است.این مخترع آمریکایی ;که ساکن شرق آیووا بوده نام اختراع خود را ((رفتگر فرش)) نهاده بود. این دستگاه در آن زمان کاملا به شکل مکانیکی کار میکرده; و از سیستم خلاء استفاده می کرده است.

هس برای جلوگیری از پخش و انتشار گرد و غبار درون دستگاه خود از دو ;محفظه یا اتاقک آب استفاده کرده بود. به این طریق که وقتی دستگاه روشن و در حال کار کردن بود آبی که در محفظه جاسازی شده ;به وسیله ی پره ای که به آن وصل کرده بود به بیرون پاشیده میشد و از این طریق از بلند شدن گردو خاک جلوگیری ;می کرد.این عمل برای بانوان آن دوره به مثابه یک معجزه به شمار می آمد و برای آنان عملکرد خیلی ساده ای نیز ;داشت.

تاریخچه جاروبرقی

تاریخچه جاروبرقی

دومین مخترع جاروبرقی

اختراع هس تا سال ۱۸۶۹ به عنوان کاملترین جاروبرقی شناخته شده معتبر بود اما در این تاریخ شخص دیگری در شیکاگو به نام مک فی; دستگاه پیشرفته تر و جدیدتری اختراع کرد که آن را میتوان پایه و اساس ساخت جاروبرقی های امروزی ;دانست.این اختراع در تاریخ ۸ ژوئن و به شماره ۹۱/۱۴۵ به ثبت رسید.گرچه این ماشین هم کاملا مکانیکی ;بود اما به دلیل اینکه مک فی در آن از یک موتور الکترونیکی استفاده کرده بود به عنوان اولین ماشین جاروبرقی; در جهان شناخته شد.او انرژی موتور را به وسیله ی یک چرخ دنده تامین کرد. امروزه  دو نسخه از این دستگاه در موزه ایالت; متحده آمریکا وجود دارد و مابقی به گفته ی تاریخ نگاران در آتش سوزی شیکاگو از بین رفته; اند.

در سال ۱۹۰۱ مجددا مخترع دیگری از انگلستان توانست به جای موتور الکتریکی از نوعی موتور بنزینی; در ماشین جاروبرقی استفاده کند و دستگاه ایجاد خلاء یا همان مکش را بسازد.او این وسیله را بر روی; یک وسیله ی چرخ دار وصل کرد و بیرون ساختمان آن را روشن می کرد و با استفاده از شلنگ هایی که به دستگاه; متصل بود داخل ساختمان را تمیز می کرد.بعدها از این وسیله خیابان های لندن را نیز تمیز می کردند.

بزرگترین و مهم ترین مشکل دستگاه که باعث شد این اختراع هم از رده خارج شود سرو صدای زیاد و تولید گرد و غبار ;در بیرون ساختمان; بود.

این دو عامل موجب شد شخص دیگری در اوهایو ایالت متحده آمریکا به نام جیمز موری اسپانگر; این اختراع را کامل کند. او توانست مدلی را طراحی کند که در آن وقتی دستگاه در حال کار بود; هیچ گرد و غباری تولید نمیکرد اما به دلیل اینکه ;پول کافی نداشت نتوانست اختراع خود را ثبت کند.موری به کمک سرمایه گذاری تاجری به نام هوور ;توانست به تولید اختراع خود بپردازد.به همین دلیل اولین جاروبرقی; تجاری با نام تجاری; هوور در سال ۱۹۰۸ میلادی به ثبت رسید که امروزه هم یکی از برندهای شناخته شده ی تولید لوازم خانگی در جهان است; که تمامی استانداردهای لازم را هم داراست.

مطالب مرتبط