اختراع دختر 12 ساله برای نجات جان کودکان جامانده در خودرو

در شرایطی که ممکن است با توجه به شروع فصل تابستان، اخبار زیادی در سراسر جهان به گوشتان برسد که کودکان یا حیوانات خانگی چه آگاهانه یا ناخودآگاه توسط اعضای خانواده یا پرستاران در ماشین بسیار گرم جا مانده و به گرمازدگی شدید دچار شده و یا در غم انگیزترین حالت ممکن جان خود را به همین دلیل از دست داده‌اند، یک دختر ۱۲ ساله آمریکایی به نام “لیدیا دنتون” (Lydia Denton) برای جلوگیری از چنین حادثه‌ای کاری نوین انجام داده است.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، بنابر گزارش‌ها هر ساله به طور متوسط ۳۹ کودک در داخل یک ماشین داغ و به دلیل گرمای زیاد جان خود را از دست می‌دهند که در سال ۲۰۱۹ ، این تعداد به ۵۲ نفر رسیده بود.

یک دختر ۱۲ ساله ساکن ایالت کارولینای شمالی آمریکا که قصد داشت به این وقایع ویرانگر پایان دهد، یک دستگاه صندلی نوین اتومبیل اختراع کرده است که تشخیص می‌دهد که بر دمای درون ماشین نظارت میکند و در صورت گرمای بیش از حد و حضور کودکان به والدین کودک درباره دما خودرو و اینکه کودکشان در ماشین بسیار گرم جا مانده‌اند و یا حضور دارند، اطلاع می‌دهد.

 به دلیل اختراع این دستگاه او موفق به دریافت جایزه ۲۰ هزار دلاری “چالش دانش آموزی آموزش سوخت رسانی سیتگو “(CITGO Fueling Education Student Challenge) شد.

لیدیا در مصاحبه با مجله پیپل اظهار کرد او پس از مشاهده اخباری مبنی بر اینکه چند کودک به طور تصادفی در اتومبیل‌های گرم جا مانده‌اند به فکر اختراع این دستگاه افتاده است.

اختراع دختر ۱۲ ساله برای نجات جان کودکان جامانده در خودرو

وی گفت: من تحقیقاتی را انجام دادم و دیدم که این اتفاق زیاد رخ داده است و این اتفاق ناگوار تنها به دلیل غفلت والدین نبوده است. من واقعاً از دیدن و شنیدن این اخبار ناراحت شدم و خواستم تا تلاش خود را بکنم و برای حل این موضوع کمکی کرده باشم. در ابتدا من در مورد جمع آوری پول برای این خانواده‌ها فکر می‌کردم، اما این مشکل را حل نمی‌کرد و فهمیدم که باید چیزی را اختراع کنم که بتواند از وقوع مرگ و میر جلوگیری کند.

به این ترتیب او به کار خود ادامه داد. لیدیا می‌خواست یک وسیله مقرون به صرفه ایجاد کند که افراد بتوانند آن را خریداری کرده و در دسترس داشته باشند زیرا دستگاه‌های جدید و هوشمندی که برای این موضوع توسعه داده شده‌اند بسیار گران هستند.

همچنین لیدیا قصد داشت وسیله‌ای را اختراع کند که حتی بتوان با رشد کودکان آن دستگاه را از صندلی کودک به صندلی اصلی خودرو نیز منتقل کرد و از آن استفاده نمود.

پس از تلاش‌های فراوان، لیدیا توانست نمونه اولیه دستگاه خود موسوم به  “Beat The Seat Car Heat” را بسازد. دستگاهی که وی اختراع  کرده از طریق یک پد فشاری در زیر کاور صندلی خودرو عمل می‌کند. این دستگاه می‌تواند وزن بیش از ۵ پوند (۲.۲ کیلوگرم) را حس کند و این به آن‌ معناست که وقتی کودکی در آنجا می‌نشیند، سیستم به طور خودکار روشن شده و دمای خودرو را کنترل می‌کند.

اگر دما از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتی‌گراد ) عبور کند اخطاری/ هشداری همراه با زنگ در صفحه نمایش سیستم ظاهر می‌شود و پیامک‌هایی برای والدین کودک ارسال می‌شود.

اگر دکمه هشدار در مدت ۶۰ ثانیه توسط والدین قطع نشود، پلتفرم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متن‌باز آردوینو (Arduino) سیستم مذکور، موقعیت مکان خودرو را به خدمات اضطراری می‌فرستد. طبق گفته‌ها این دستگاه کاملاً عالی و بی نقص عمل می‌کند و آنها دستگاه را با تلفن تماس اضطراری  ۹۱۱ آنجا نیز آزمایش کرده‌اند.

وی با این اختراع برنده چالش دانش آموزی آموزش سوخت رسانی سیتگو امسال شد.

لیدیا در انتها گفت: واقعا فکر نمی‌کردم برنده این چالش شوم هنگامیکه برنده شدم بسیار هیجان زده بودم. خیلی از کودکان چیزهای زیادی را اختراع می‌کنند و می‌دانم که ایده‌های من همیشه بهترین نیستند.

اکنون این دختر باهوش و خوش قلب با یک مربی مشغول به کار است تا بتواند در آینده نمونه اصلی اختراع خود را تولید کند. او امیدوار است که یک روز بتواند دستگاه خود را در یک فروشگاه به فروش برساند و جان کودکان را نجات دهد.

لیدیا که کودکی خارق العاده است جمله‌ای ماندگار گفته و آن این است: فکر نکنید که شما باید همه چیزهایی که در جهان هستند را بپذیرید، اگر چیزی وجود دارد که شما را آزار می‌دهد به روش‌هایی برای بهتر شدن آن فکر کنید.

مطالب مرتبط