ارائه‌ی نانوپوششی برای افزایش طول عمر ایمپلنت‌های پزشکی

شرکت پیکوسان (Picosun) که در حوزه‌ی ساخت و فروش تجهیزات لایه‌نشانی اتمی (ALD) پیشرو است، اعلام کرد که موفق به ارائه‌ی روشی برای تولید کپسوله‌کردن زیست‌سازگار قطعات الکترونیکی در ایمپلنت‌ها شده‌است.

میکروایمپلنت‌های بی‌سیم که انرژی خود را تأمین کرده و از راه ‌دور فرآیند حسگری را در بدن انجام می‌دهند، حوزه‌های نوظهوری هستند. برخی از کاربردهای این نوع ایمپلنت‌ها در بخش تحریک نرونی، تشخیص بیماری، شناسایی قند خون، تعیین فشار خون، اندازه‌گیری فشار درون جمجمه و ساخت چشم مصنوعی است.

این ادوات بسیار کوچک دوام بسیار زیادی در بدن دارند و از چند ماه تا چند سال در بدن فعال هستند. با توجه به محیط خورنده‌ی بدن انسان برای قطعات الکترونیکی، لازم است این قطعات حساس درون پوسته‌ای کپسوله شوند تا عمر بالاتری داشته باشند. همچنین این قطعات الکترونیکی نباید در بدن التهاب ایجاد کنند تا وجود ایمپلنت از سوی سیستم ایمنی بدن تحمل شود.

در روش‌های رایج از فلز تیتانیم، سرامیک‌ها و مواد پلیمری نظیر پلی‌ایمید‌ها برای پوشش‌دهی ایمپلنت‌ها استفاده می‌شود. با این حال با کاهش ابعاد ایمپلنت‌ها، نیاز به پوشش‌های جدیدی بوده تا بتوان طول عمر ایمپلنت را افزایش داد.

لایه‌نشانی اتمی روشی ایده‌آل برای تولید این پوشش‌هاست، به‌طوری که از آن می‌توان برای ایجاد لایه‌ی میکرونی روی سطوح ایمپلنت‌ها استفاده کرد.

شرکت پیکوسان روشی ارائه کرده‌است که در آن از نانولامینیت برای پوشش‌دهی استفاده می‌شود. این کار منجر به افزایش طول عمر ایمپلنت‌ها به بیش از 10 سال می‌شود. فرآیند نانولامینیت این شرکت قابلیت تولید انبوه داشته و می‌توان با هزینه‌ی پایین هزاران ایمپلنت‌ را پوشش‌دهی کرد.

مشتریان حوزه‌ی پزشکی برای این فناوری، رو به افزایش بوده و رهیافت PicoMEDICAL™ می‌تواند پاسخگوی نیاز مشتریان این حوزه باشد. در حال حاضر شرکت‌های متعددی از این فناوری در فرآیندهای صنعتی خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل پیکوسان دفترهای فروش مختلفی در کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکا دارد.

مطالب مرتبط