استفاده از آلیاژ موشک در بدنه وانت جدید تسلا

شرکت تسلا که به تازگی از وانت برقی خود با شکل و شمایلی عجیب که ترکیبی از خودروهای زرهی و آنچه در برخی فیلم‌ها نشان داده می‌شود، رونمایی کرده است، امروز اعلام کرد از دیروز تا حالا ۱۴۶ هزار دستگاه از آن را سفارش گرفته است.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از انگجت، طراحی وانت الکتریکی جدید شرکت خودروسازی تسلا موسوم به “سایبرتراک”(Cybertruck) طوری است که نظرات در مورد آن یا خیلی مثبت است یا خیلی منفی، اما به نظر می‌رسد تعداد نسبتا زیادی از خریداران بالقوه در انتظار عرضه هرچه زودتر آن هستند.

“ایلان ماسک” مدیرعامل تسلا اعلام کرد که تاکنون بیش از ۱۴۶ هزار نفر برای خرید این وانت برقی سپرده گذاری کرده‌اند.

در حالی که قیمت ۳۹ هزار و ۹۰۰ دلاری مدل تک موتوره آن وسوسه‌انگیز است، اما در واقع کم استقبال‌ترین مدل تاکنون بوده است و فقط ۱۷ درصد از مشتریان، این مدل را سفارش داده‌اند. در حالی که ۴۲ درصد مدل دو موتوره را انتخاب کرده‌اند و ۴۱ درصد نیز مدل سریع سه موتوره را می‌خواهند.

برای مقایسه می‌توان گفت که خودروی تسلا “مدل ۳” در اولین روز پس از معرفی رسمی، ۲۳۲ هزار مورد سفارش داشت. شکاف باریکی بین این دو خودرو وجود دارد، چرا که قرار بود “مدل ۳” یک خودروی برقی نسبتاً مقرون به صرفه باشد و جامعه هدف آن عموم مردم بودند، در حالی که “سایبرتراک” هم دارای قیمت بالاتری است و هم مخاطبان خاص‌تری را هدف قرار داده است.

البته ناگفته نماند که میزان سپرده لازم برای “مدل ۳” هزار دلار بود، در حالی که برای پیش سفارش “سایبرتراک” فقط ۱۰۰ دلار سپرده گذاری نیاز است.

همچنین تأکید بر این نکته مهم است که این ودیعه‌ها فقط سپرده است، نه تعهد مطلق برای خرید “سایبرتراک”. تسلا قبلا هم با بازپرداخت بخش قابل توجهی از سپرده‌های “مدل ۳” به مشتریانی که یا نمی‌خواستند منتظر بمانند و یا علاقه خود به خرید را از دست داده بودند، توجه خود به رضایت مشتریان در این زمینه را نشان داده بود.

از حالا تا اواخر سال ۲۰۲۱ که قرار است “سایبرتراک” به بازار عرضه شود اتفاقات زیادی می‌تواند رخ دهد و تعجب‌آور نخواهد بود اگر برخی از این ۱۴۶ هزار نفر پشیمان شوند.

این وانت برقی منحصر بفرد از همان آلیاژ فولادی ساخته شده که برای ساخت موشک “استارشیپ”(Starship) شرکت “اسپیس‌ایکس”(SpaceX) مورد استفاده قرار گرفته است و در رویدادی که دیروز برای رونمایی از این وانت الکتریکی برگزار شد، آزمایشاتی روی آن صورت گرفت تا استحکام و کارآیی آن ثابت شود.

“ایلان ماسک” در یک توئیت توضیحی پس از مراسم رونمایی از “سایبرتراک” نوشت که قرار است این وانت الکتریکی به قابلیت شارژ با انرژی خورشیدی مجهز شود.

در این توئیت آمده است: سایبرتراک گزینه دیگری نیز برای شارژ با انرژی خورشیدی خواهد داشت که می‌تواند انرژی لازم را برای طی کردن ۲۴ کیلومتر با یک بار شارژ فراهم کند. سایبرتراک با داشتن این ویژگی می‌تواند از عهده تامین انرژی خود برآید. شاید این وانت الکتریکی با اضافه کردن پنل‌های خورشیدی بتواند بین ۴۸ تا ۶۴ کیلومتر را طی روز بپیماید. میانگین مسافت طی شده در روز در آمریکا، حدود ۴۸ ساعت است.

به نظر می‌رسد که طول سایبرتراک و شکل زاویه‌دار آن بتوانند انرژی حاصل از پنل‌های خورشیدی را دو برابر کنند. با وجود ویژگی‌های گفته شده در این مورد، نباید انتظار داشت که سایبرتراک بتواند همه انرژی مورد نیاز خود را از خورشید به دست آورد زیرا کارآیی پنل‌های خورشیدی در این حد نیست.

تامین انرژی لازم برای پیمودن بین ۴۸ تا ۶۴ کیلومتر در روز، برای رانندگی اطراف شهر کافی خواهد بود اما شاید باز هم نیاز به وجود یک راه استاندارد برای پیمودن مسیرهای طولانی احساس شود. اگرچه ماسک در توئیت خود، انرژی حاصل از پنل‌های خورشیدی را فقط برای پیمودن ۲۴ کیلومتر کافی می‌داند اما باید توجه داشت که این نیرویی است که از خورشید به دست می‌آید.

هنوز جزئیات بسیاری در مورد سایبرتراک وجود دارند که باید آشکار شوند. این جزئیات، مواردی از جمله هزینه‌های آن، شکل و ویژگی پنل‌ها و زمان آماده شدن آن را در بر می‌گیرند. از صحبت‌های ماسک این گونه بر می‌آید که نباید تا پیش از اواخر سال ۲۰۲۱، منتظر تولید “سایبرتراک” بود. /ایسنا

مطالب مرتبط