استفاده از هوش مصنوعی برای ارزیابی برش ماهی!

یک رستوران زنجیره‌ای در ژاپن که به سوشی‌های خود معروف است، از هوش مصنوعی برای ارزیابی برش‌هایی که به ماهی‌های تُن زده می‌شود، استفاده می‌کند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از انگجت، برجسته‌ترین بخش هر بشقاب سوشی، ماهی تن چرب است و برش قسمت مناسبی از ماهی تن که در دهان آب شود، چیزی است که آشپزان سال‌های زیادی از عمر خود را صرف یادگیری نحوه انجام آن می‌کنند.

اما اکنون یک آژانس تبلیغاتی ژاپنی به نام “Dentsu Inc” برنامه‌ای به نام “Tuna Scope” ساخته است که به هر کسی امکان می‌دهد بدون آموزش این کار را انجام دهد.

این شرکت یک الگوریتم یادگیری ماشین را با استفاده از هزاران تصویر از برش ماهی تن آموزش داده است. این برنامه می‌تواند در مورد کیفیت ماهی‌های مورد نظر برای خریداران چیزهای زیادی بیان کند.

سازندگان ادعا می‌کنند که درآزمایش‌ها، نتیجه کار افراد بی‌تجربه توسط این برنامه در مقایسه با کارشناسان انسان، دارای کیفیت مشابه بوده است.

این برنامه در حال حاضر توسط یک شرکت که رستوران زنجیره‌ای سوشی موسوم به “Kura Sushi” است، استفاده می‌شود. این رستوران بخش عمده ماهی تن خود را از خارج از ژاپن خریداری می‌کند و یکی از دلایلی که این شرکت استفاده از این برنامه را در دستور کار خود قرار داده این است که به کارکنان اجازه می‌دهد بدون نیاز به سفر به کشور فروشنده، ماهی‌های تن را ارزیابی کنند. این امکان در طول شیوع بیماری همه‌گیر فعلی یک نکته مهم است.

علاوه بر این، رستوران‌های ژاپنی تمایل به ارائه ارزان‌ترین سوشی ممکن دارند، بنابراین استفاده از این برنامه جنبه صرفه جویی در هزینه‌ها را نیز دارد.

همانطور که در ظهور هر چیز جدیدی نیز دیده می‌شود، سنت گرایان نسبت به کارایی این برنامه نیزشک دارند. “کیکو یاماموتو” سرآشپز سوشی که در لندن تدریس می‌کند می‌گوید ارزیابی دقیق کیفیت ماهی تن دشوار است. همچنین این سؤال وجود دارد که آیا این برنامه می‌تواند مقیاس‌ها و موارد لازم را برای پاسخگویی به خواسته‌های رستوران‌های سوشی رده بالا و سرآشپزهای حرفه‌ای برآورده کند.

برنامه “Tuna Scope” تصاویری از برش‌های عرضی ماهی منجمد را بررسی می‌کند تا کیفیت آن را تعیین کند. با این حال، رستوران‌های سطح بالا تمایل دارند ماهی‌های تازه صید شده را سرو کنند و با برش ماهی، به بخش‌های مختلف بدن آن درجه‌های کیفی مختلفی می‌دهند که البته ارزیابی ماهی‌های تازه نیز از عهده این برنامه برمی‌آید.

مانند اکثر ظهور فناوری‌های جدید، ما احتمالاً خواهیم دید که برخی مشاغل به همان روشی که همیشه آن را انجام داده‌اند، ادامه می‌دهند، اما به نظر می‌رسد این برنامه مانند یک متخصص عمل می‌کند و می‌توان به آن اعتماد کرد. /ایسنا

مطالب مرتبط