اسپیکرهایی که سر و صدای ترافیک را کاهش می‌دهند

پژوهشگران سنگاپور در بررسی جدید خود تلاش کردند تا با نصب اسپیکرهایی روی پنجره‌ها، ورود سر و صدای حاصل از ترافیک را به خانه کاهش دهند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از نیوساینتیست، ساکنان شهرهایی که آب و هوای گرم دارند، با یک مشکل بزرگ در تابستان رو به رو هستند. آنها مجبور هستند پنجره را برای تهویه هوا باز نگه دارند اما باز بودن پنجره، ورود سر و صدای ناشی از ترافیک را نیز به همراه دارد. شاید ابزاری که با هدف از بین بردن صدا ساخته شده، بتواند این مشکل را حل کند.

پژوهشگران “دانشگاه صنعتی نانیانگ” (NTU) سنگاپور، روشی ارائه داده‌اند که میزان سر و صدای ناشی از ترافیک را به نصف می‌رساند و صدایی که از پنجره به خانه وارد می‌شود را کاهش می‌دهد.

“بهان لم” (Bhan Lam)، پژوهشگر دانشگاه نانیانگ و همکارانش، از ۲۴ اسپیکر استفاده کردند و آنها را روی پنجره‌های خاصی قرار دادند. فاصله میان اسپیکرها، به فرکانس صدایی بستگی دارد که گروه می‌خواهند آن را کاهش دهند.

پژوهشگران‌، پنجره‌ها را در اتاق‌های آزمایشی قرار دادند و صدای ترافیک جاده‌ای، قطار و هواپیما را در آنها پخش کردند.

این روش، در کاهش صداهای بین فرکانس‌های ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ هرتز، عملکرد خوبی داشت و بلندی صداهای این طیف را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

لم گفت: عملکرد این روش، به عملکرد هدفون‌های کاهش صدا شباهت دارد که به طور خاص می‌توانند صدای وز وز مانند موتور هواپیما را از بین ببرند.

قطر اسپیکرهایی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته‌اند، تنها به ۴.۵ سانتی‌متر می‌رسد و برای از بین بردن صداهایی پایین‌تر از ۳۰۰ هرتز، بیش از حد کوچک است.

لم ادامه داد: یک اسپیکر باید برای صداهای فرکانس پایین، حجم بزرگی از هوا را حرکت دهد.

استفاده از اسپیکرهای بزرگتر هم برای چنین هدفی، امکان‌پذیر است اما این کار می‌تواند منظره قابل دیدن از پنجره‌ها را محدود کند.

پژوهشگران در نظر دارند تا نخستین نمونه از فناوری جدید خود را در جهان واقعی آزمایش کنند.

این پژوهش، در مجله “Scientific Reports” به چاپ رسید. /ایسنا

مطالب مرتبط