اشتباهات رایج در استفاده از ماسک و توصیه‌های کارشناسان

«وب ام‌دی» که یک سایت خبری و منبع اطلاعات پزشکی و بهداشتی در آمریکا است، نکاتی را توصیه می‌کند که ممکن است برخی از مردم هنگام زدن ماسک رعایت نکنند. به گفته کارشناسان رعایت این نکات در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا بسیار مهم است.

بنا بر این سایت، اشتباهات رایجی که هنگام استفاده از ماسک می شوند و سفارش کارشناسان به شرح زیر هستند:

  • دستان‌تان را پیش از زدن و بعد از برداشتن ماسک نمی‌شویید

پیش از زدن ماسک و بعد از برداشتن آن حتما دستان خود را با آب و صابون بشویید و یا با ژل ضدعفونی کننده دست با ۶۰ درصد الکل تمیز و ضدعفونی کنید. از دست زدن به ماسک خودداری کنید و هنگام برداشتن آن را از بند یا حلقه پشت گوش بگیرید.

  • ماسک نو را پیش از مصرف نمی‌شویید

هرچند که ماسک نو است، ولی پیش از رسیدن به دست شما ممکن است با خیلی چیزها در تماس بوده باشد، به خصوص اگر ماسک دست‌ساز است. حتما ماسک نو پارچه ای را با آب داغ و صابون یا مایع لباسشویی ملایم بشویید.

  • ماسک خود را در جای درستی نگه نمی‌دارید

آسان‌تر است که ماسک صورت را در داشبورد یا روی صندلی ماشین یا داخل کیفتان بگذارید ولی کارشناسان می گویند که مهم است آن را در جای نمیز نگه دارید. برای مثال هنگام صرف غذا در بیرون از خانه ماسک خود را در یک کیسه پلاستیک تمیز یا جیب تمیز نگه‌ دارید. آن را روی میز یا صندلی قرار ندهید و پیش از زدن آن دستانتان را بشویید یا ضدعفونی کنید.

  • از ماسک کثیف استفاده می ‌کنید

ماسک می تواند باکتری و ویروس و قارچ را به خود جذب کند و اگر از آن مدت طولانی بدون شستن استفاده کنید می تواند میکروب را به بدن شما منتقل کند. ماسک‌های پارچه‌ای خود را حتما با آب داغ و صابون برای حداقل ۲۰ ثانیه بشویید.

  • از ماسک کهنه استفاده می کنید

ماسک به مرور زمان در اثر استفاده و شستن ممکن است پاره یا سوراخ شود یا شل شود. در این صورت موقع بازنشسته شدن ماسک‌تان است.

  • از ماسک یکبار مصرف چند بار استفاده می‌کنید

ماسک های یکبار مصرف همانطور که از نامشان پیدا است برای یک بار مصرف است. مطمئن باشید که ماسک روی صورتتان کامل می‌نشیند و دهان، بینی، و چانه شما را می پوشاند و بین ماسک و صورت شکاف بازی وجود ندارد.

  • ماسک برای صورتتان بزرگ و شل است

اگر ماسک شما برای صورتتان بزرگ است، بندهای آن را که روی گوش می رود گره بزنید تا کوچکتر شود و روی صورتتان بهتر بنشیند.

  • هنگام حرف زدن ماسک خود را از روی صورت پایین می‌کشید

شاید در ابتدا حرف زدن با ماسک برایتان عجیب و حتی سخت باشد ولی هدف اصلی از زدن ماسک جلوگیری از انتشار ذرات ریز آلوده به ویروس بزاق دهان است. این کار را نکنید.

  • بینی‌تان از ماسک بیرون است

زدن ماسک برای پیشگیری از انتشار ذرات ریز ترشحات دهان و بینی به افراد دیگر و از دیگران به شما است. اگر عینک‌تان را بخار می گیرد، لبه بالای ماسک را تا کنید و یا یک سیم فلزی از داخل لبه بالای ماسک رد کنید تا ماسک را روی صورت نگه دارد و از خروج بخار دهان به سمت عینک‌تان جلوگیری کند.

  • ماسک صورت را خیلی بالا می‌زنید

اگر ماسک شما از گونه‌هایتان بالاتر قرار گیرد نه تنها احتمال بیرون افتادن چانه و ورود ویروس به دهان زیاد است بلکه موجب بخار کردن شیشه عینک‌تان می‌شود و جلوی دید شما را می  گیرد.

  • به سلامت پوست صورتتان توجه نمی‌کنید

برای جلوگیری از جوش یا کهیر زدن صورت خود را با آب و صابون ملایم بشویید و بعد به آن کرم مرطوب کننده بزنید. اگر لازم بود با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. زدن طولانی مدت ماسک می تواند پوست را اذیت کند. اگر وقت دارید هر چند ساعت یکبار ماسک خود را برای ۱۵ دقیقه در فضای باز و امن بردارید تا پوسستان هوا بخورد.

مطالب مرتبط