اشیای چاپ سه بعدی با قابلیت تغییر رنگ

پژوهشگران هلندی ابداع می‌کنند

پژوهشگران هلندی سعی دارند با استفاده از نانوذرات طلا، اشیای چاپ سه بعدی ابداع کنند که قابلیت تغییر رنگ دارند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از گیزمگ، شیشه‌های “دیکرویک”(dichroic) می‌توانند نور مرئی را به صورت رنگ‌های متفاوت نمایش دهند. اکنون دانشمندان هلندی دریافته‌اند که می‌توان از این ماده برای ساخت اشیای سه‌بعدی استفاده کرد تا کاربردهای عملی داشته باشد.

دانشمندان “دانشگاه واخنینگن”(WUR) هلند، کار خود را با “پولی‌وینیل الکل”(PVA) آغاز کردند که یکی از دردسترس‌ترین پلیمرها برای چاپ سه‌بعدی است. آنها نانوذرات طلا را در اندازه‌های گوناگون به این پلیمر اضافه کردند به طوری که طلای زیادی مورد نیاز نبود. دانشمندان نهایتاً موفق شدند اشیای سه‌بعدی گوناگونی را با استفاده ازپولی‌وینیل الکل غنی از طلا ابداع کنند.

هنگام تابش نور به یک طرف از اشیا، مشخص شد که نانوذرات طلا می‌توانند نور را منعکس کنند و موجب شوند تا اشیا به رنگ قهوه‌ای مات درآیند. در مقابل، نور تابیده شده به طرف دیگر اشیا، از میان نانوذرات طلا عبور کرد و موجب شد که اشیا به رنگ بنفش نیمه شفاف درآیند.

شاید با تجاری‌سازی این ماده بتوان آن را در چاپگرهای سه‌بعدی به کار گرفت و از آن در کارهای هنری یا جواهرسازی نیز استفاده کرد. با استفاده از این ماده می‌توان به چاپ سه‌بعدی اشیایی مانند لنزهای چشمی پرداخت که نور را منعکس می‌کنند.

دانشمندان در حال حاضر به پردازش این فناوری مشغول هستند و اثرات استفاده از انواع گوناگون نانوذرات طلا و مواد چاپ سه‌بعدی را در آن بررسی می‌کنند.

این پژوهش در مجله “Beilstein Journal of Nanotechnology” به چاپ رسید. /ایسنا

مطالب مرتبط