اعطای گواهینامه “نانو مقیاس” به 489 محصول صنعتی نانو

بعد از 10 سال فعالیت واحد ارزیابی ستاد نانو انجام شد

واحد ارزیابی محصولات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تاکنون به ۴۸۹ محصول صنعتی شده موجود در بازار نشان نانو مقیاس اعطا کرده است و در حاشیه یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو شمع 10 سالگی خود را فوت کرد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سعید سرکار در مراسم جشن 10 سالگی نانو مقیاس رئیس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مورد ویژگی‌های واحد ارزیابی محصولات گفت: این مجموعه تلاش کرده تا مانند سایر نهادهای صادر کننده مجوز فرآیند بروکراسی پیچیدهای نداشته باشند و مانند پلیس در مقابل شرکت‌ها و فناوران قرار نگیرند بلکه در کنار محققان و شرکت‌های دانش بنیان پروسه مجوزگیری نانو مقیاس را تسهیل کنند.

وی با بیان اینکه واحد ارزیابی محصولات ستاد نانو با ارائه راهنمایی‌هایی کمک می‌کنند تا شرکت‌های دانش بنیان و فناوری مجوزهای مورد نیاز خود را سریع‌تر دریافت کنند، ادامه داد: واحد ارزیابی محصولات علاوه بر ارائه خدماتی در زمینه تضمین کیفیت محصولات نانویی، نظارت مستمر بر کیفیت محصولات تولیدی نیز دارد.

به گفته رییس ستاد توسعه فناوری نانو بازدیدهای دوره‌ای از فرآیند تولید و بررسی مطابقت آن با استانداردهای مجوز نانو مقیاس از جمله وظایف اصلی واحد ارزیابی محصولات این ستاد است.

اولین محصولی که 10 سال قبل موفق به دریافت نشان نانو مقیاس شده بود “نانو پوشش فلز” بوده است و صاحبان این فناوری به همراه کارکنان واحد، شمع 10 سالگی نانو مقیاس را فوت کردند.

واحد ارزیابی محصولات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو کار خود را از سال ۸۷ آغاز کرده و تاکنون ۴۸۹ محصول صنعتی شده موجود در بازار نشان نانو مقیاس دارند، البته تعداد محصولات که تولید تجاری نشدند و در مقیاس آزمایشگاهی هستند بیشتر از این است. از این تعداد ۳۲۶ مجوز نانو مقیاس به کالای نانویی و ۱۶۳ نشان به تجهیزات دارای نانو مقیاس اختصاص دارد.

ارزیابی اولیه مستندات فنی محصولات فناوری نانو، حمایت از مشخصه‌یابی و تکمیل مستندات فنی، نظارت بر بازار محصولات فناوری نانو، بازرسی و اعطای گواهینامه نانو مقیاس، حمایت از انجام آزمون‌های عملکردی و اخذ تأییدیه‌های فنی و در نهایت ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات و شرکت‌های فناور از جمله خدمات این واحد به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط