اعلام رسمی کشف ویروس اچ آی وی / 20 می 1983

بیماری ایدز که به طاعون قرن شهرت دارد یکی از بزرگترین کابوس های بشر است. این کابوس از زمان شناخته شدنش تا امروز سی سال است که با نام اچ آی وی شناخته شده است.

ایدز اولین بار در سال ۱۹۸۱ در امریکا مشاهده شداولین مواردی که مشاهده شد در بین معتادان تزریقی و همچنین همجنسگرایان مرد قرار داشت که به دلیل نامعلومی سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف شده بود و علایم بیماری التهاب ریه نیوموسیستیک کارینی (PCP) در آنها مشاهده می‌شد که این بیماری در افرادی دیده می‌شود که سیستم دفاعی بدنی ضعیفی دارند. سپس نوعی سرطان پوست نادر با نام کاپوسی سارکوما (KS) در میان مردان همجنسگرا گزارش شد.موارد بیشتری از بیماری PCP و KS مشاهده شد و این زنگ خطری برای مرکز پیشگیری و کنترل بیماری بود و گروهی از طرف این مرکز برای بررسی این واقعه تشکیل شد.

در آن اوایل مرکز کنترل بیماری هنوز نامی رسمی برای این بیماری انتخاب نکرده بود و معمولاً نام این بیماری را با بیماری که مریض با آن در ارتباط بود بیان می‌کردند، برای مثال تا قبل از کشف HIV از نام لنفادنوپاتی که بیماری عامل بود استفاده می‌شد.همچنین اسامی مانند سارکوم کاپوزی یا عفونت فرصت‌طلب نام‌هایی بوده‌اند که توسط این گروه در سال ۱۹۸۱ استفاده می‌شده‌است .

تصویر زیر فراوانی مبتلایان به این ویروس در سال 2011 را نشان می دهد

ایدز

راهنمای تصویر:

ایدز

از آنجا که این سندرم در هائیتی، همجنسگرایان، هموفیلی، و مصرف کنندگان هروئین ظاهر شده بود، مرکز کنترل بیماری عبارت «بیماری ۴ه» را ابداع کرد. در مطبوعات از اصطلاح «گرید» که مخفف معادل انگلیسی عبارت نقص ایمنی مرتبط با همجنسگرایی استفاده می‌شد. اما بعداً که معلوم شد که ایدز فقط محدود به جامعه همجنسگرایان نمی‌شود،این نتیجه گرفته شد که استفاده از اصطلاح گرید گمراه‌کننده است و واژه ایدز در همایشی در ژوئیه ۱۹۸۲ معرفی شد.
از سپتامبر ۱۹۸۲، مرکز کنترل بیماری از واژه ایدز برای نسبت دادن این بیماری استفاده کرد.


کشورهایی که بیشترین تعداد مبتلا را دارند

ردیف کشور تعداد مبتلا(میلیون نفر)
1 آفریقای جنوبی 5.3
2 هند 5.1
3 نیجریه 3.6
4 زیمباوه 1.8
5 تانزانیا 1.6

کشورهایی با بیشترین در صد مبتلا در جمعیت

ردیف کشور درصد مبتلا
1 سوایزلند 26.1
2 بوتسوانا 23.9
3 لسوتو 23.2
4 آفریقای جنوبی 18.1
5 نامیبیا 15.3

کاشف کیست؟

در سال ۱۹۸۳، دو گروه تحقیقاتی جداگانه به رهبری رابرت گالو و لوک مونتانیه به طور مستقل اعلام کردند که یک ویروس پسگرد جدید بیماران مبتلا به ایدز را آلوده کرده، و یافته‌هایشان را در یک شماره از مجله ساینس منتشر کردند.
محقق فرانسوی پرفسور لوک مونتانیه و پروفسور آمریکایی رابرت چارلز گالو نویسندگان مقالات نشریه آمریکایی “ساینس” هر دو خود را کاشفان اولیه این بیماری می‌دانستند.

ایدز


لوک مونتانیه

گالو ادعا کرد که ویروسی که گروه خود از یک بیمار مبتلا به ایدز برای تحقیقات جدا کرده بود از نظر شکل کاملاً مشابه سایر ویروس‌های تی-لنفوتروپیک انسانی (HTLV) بوده که گروهش در همان ابتدا جدا کرده بود. گروه گالو نام آن ویروس را HTLV-III گذاشتند. در همان زمان، گروه مونتانیه ویروسی از یک بیمار مبتلا به تورم غدد لنفاوی گردن و ضعف فیزیکی که دو مشخصه از علائم ایدز است، جدا کرده بود. تناقض در گرازش‌های گروه گالو و مونتانیه و همکارانشان نشان می‌داد که هسته پروتئین‌های این ویروس از لحاظ ایمنی‌شناسی، کاملاً متفاوت از HTLV-I است. گروه مونتانیه اسم ویروسی که جدا کرده بودند را ویروس مرتبط با لنفادنوپاتی (LAV) گذاشتند. از آنجا که مشخص شد هر دوی این ویروس‌ها یکسان هستند، در سال ۱۹۸۶ LAV و HTLV-III هر دو به HIV تغییر نام دادند

ایدز

رابرت گالو

اختلاف این دو به دادگاه کشیده شد و کار بالا گرفت و سرانجام فرانسوا میتران و رونالد ریگان، روسای جمهوری دو کشور نیز وارد عمل شدند تا حق شهروندان خود را در ثبت کاشف بیماری ایدز تحقق ببخشند.
سرانجام دوطرف موافقت کردند که این کشف به نام هر دوی آنها ثبت شود. رابرت گالو، محقق آمریکایی اما در سال ۲۰۰۸ شکست سختی در این رابطه خورد. جایزه نوبل پزشکی برای کشف ویروس اچ آی وی فقط به لوک مونتانیه فرانسوی داده شد.

منبع : خبرآنلاین

مطالب مرتبط