افزایش تولید کاتالیست‌های فولادی داخلی

محققان ایرانی موفق شدند در ۶ ماه نخست امسال رکورد تولید کاتالیست‌های فولادی داخلی را بشکنند.
در 6 ماه نخست امسال رکورد تولید کاتالیست از سوی محققان ایرانی در شرکت نفت و گاز سرو و با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و با همکاری شرکت‌های مصرف کننده نظیر پتروشیمی شیراز، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و پتروشیمی رازی شکسته شد.

امیرهومن کریمی وثیق مدیرعامل شرکت شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو در این زمینه گفت: پیش بینی مصرف کل کشور در بازار کاتالیست‌های فولادی تا سال 1404 هزار و 300 تن به ارزش 20 میلیون دلار و بیش از 800 میلیارد ریال است که در حال حاضر سهم این شرکت در تولید و رفع نیاز بازار کاتالیست 60 درصد یعنی حدود 600 تن و به ارزش 9 میلیون دلار شده که این رقم بیش از 360 میلیارد ریال است یعنی سهمی که این شرکت از بازار کاتالیست‌های فولادی تا سال 1404 پیش بینی کرده است 85 درصد بازار ایران یعنی هزار و 100 تن است که ارزش 17 میلیون دلاری دارد.

وی ادامه داد: حدود 450 تن از کاتالیست‌های این شرکت در بازار وجود دارد که باعث هشت میلیون دلار صرفه جویی اقتصادی برای کشور شده است و در این شرکت 160 نفر مشغول به کار هستند که 30 درصد آن‌ها نخبگان کشور هستند امیدواریم در افق 1404 اشتغال در این شرکت را به 300 نفر برسانیم.

وی گفت: همچنین هر سال 2 محصول جدید به چرخه تولیدات اضافه می‌کنیم و برای آگاهی و بالا بردن دانش کاتالیستی دو کتاب با نام‌های راهنمای اسید سولفوریک و راهنمای صنعت فولاد به چاپ رسانده‌ایم.

کرمی‌وثیق اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در این شرکت با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم جریمه‌هایی است که از طرف بیمه برای این شرکت در نظر گرفته می‌شود و با این که مبالغ بیمه را به موقع پرداخت می‌کنیم، اما این جریمه‌ها اعمال می‌شود که پیگیر حل آن هستیم، هم چنین یکی دیگر از دغدغه‌های ما ارزش افزوده است.

وی گفت: شرکت‌های خارجی این حوزه که حضور فعال ما را حس کرده‌اند و منافع خود را در خطر می‌بینند به صورت نامتعارفی قیمت کاتالیست‌ها را کاهش دادند تا اقبال به سمت این شرکت‌ها باشد می‌خواهیم تا به ما کمک شود تا با پوشش‌های تعرفه‌ای و جلوگیری از واردات از شرکت‌های ایرانی حمایت شود چرا که حذف شرکت‌های ایرانی اشتغال و اقتصاد را با هم به خطر می‌اندازد.

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط