القای خواص مغناطیسی به مواد غیر مغناطیسی با الکتریسیته برای اولین بار

دانشمندان برای اولین بار توانسته‌اند با استفاده از الکتریسیته، مغناطیس را به مواد غیر مغناطیسی القا کنند که تلاشی برای ایجاد قطعات الکترونیکی با استفاده از مواد رایج است.

فرومغناطیس که قویترین شکل این پدیده محسوب می‌شود، زمانی که اکثر الکترون‌های درون اتم‌های یک ماده در جهت یکسانی بچرخند، در آن به وجود می‌آید. در مواد غیر مغناطیسی الکترون‌ها معمولا بهم متصل هستند و چرخش‌های مخالف آن‌ها مانع از ایجاد میدان مغناطیسی می‌شود.

مواد کمی در جهان دارای خاصیت فرومغناطیس هستند که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به آهن، کبالت و نیکل و همچنین آلیاژهای آن‌ها اشاره کرد، بنابراین مهندسان برای ساخت دستگاه‌های الکترونیکی انتخاب‌های زیادی ندارند. حالا دانشمندان موفق شده‌اند خاصیت مغناطیسی را به موادی که معمولا غیر مغناطیسی هستند، القا کنند.

بر اساس مقاله‌ای که در ژورنال «Science Advances» منتشر شده، محققان از ماده‌ای به نام «پیریت» که با نام‌های «سولفید آهن» و «طلای ابلهان» نیز شناخته می‌شود و روش «Electrolyte Gating» استفاده کرده‌اند. ابتدا پریت در تماس با یک الکترولیت قرار می‌گیرد و سپس تیم الکتریسیته بسیار کمی، تنها ۱ ولت را به آن‌ها اعمال می‌کند. اعمال الکتریسیته برای انتقال مولکول‌های دارای بار مثبت به مناطقی که الکترولیت و پیریت در تماس هستند، انجام می‌شود و یک نیروی مغناطیسی قابل اندازه‌گیری شکل می‌گیرد.

مغناطیسی

نویسنده ارشد این مقاله، «کریس لیتون» اعلام کرده:

«ما از کارآمدی این روش تعجب کردیم. با اعمال ولتاژ، الکترون‌ها را درون ماده جاری می‌کنیم. در این تحقیق مشخص شد که اگر به اندازه کافی غلظت الکترون بالا باشد، ماده به صورت خودجوش تبدیل به فرومغناطیس می‌شود، ویژگی که به صورت تئوری درک کرده بودیم. این روش پتانسیل بالایی دارد و ما برای این کار از سولفید آهن استفاده کردیم، اما حدس می‌زنیم که امکان انجام آن با سایر مواد نیز وجود دارد.»

این اولین باری نیست که مغناطیس به مواد غیر مغناطیسی القا می‌شود و دانشمندان برای این کار مجبور به حذف الکترون‌ها برای تغییر نرخ جهت اسپین استفاده کرده بودند، با این حال در مقاله جدید به این موضوع اشاره شده که برای اولین بار یک ماده به صورت الکتریکی به چنین ویژگی دست پیدا کرده است.

منبع: دیجایتو

مطالب مرتبط