اولین دستگاه تشخیص تنفسی ماری‌جوانا ساخته شد

با امید به کاهش حوادث رانندگی

یک شرکت کالیفرنیایی موفق به ساخت یک نفس‌سنج برای تشخیص ماده محرک THC و الکل در بدن افراد شده است که می‌تواند با استفاده توسط پلیس، به ایمنی جاده‌ها و رانندگان کمک کند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از تک‌تایمز، یک شرکت کالیفرنیایی یک نفس‌سنج به نام “هوند”(Hound) ابداع کرده است که می‌تواند همزمان سطح الکل وTHC را شناسایی کند. این محصول با امید به کاهش تصادفات رانندگی بر اثر استفاده از الکل و ماری‌جوانا ساخته شده است.

یک شرکت کالیفرنیایی موسوم به “Hound Labs” اولین دستگاه تشخیص ماری‌جوانا و الکل از روی نفس را توسعه داده است.

این دستگاه بسیار شبیه به دستگاه تنفسی رایجی است که در حال حاضر توسط افسران پلیس استفاده می‌شود، با این تفاوت که می‌تواند هم میزان الکل و هم مقدار THC را در نفس فرد تشخیص دهد.

ماده THC جزو روان‌گردان ماری‌جوانا است. این ماده، ماده محرک عصبی اصلی موجود در شاه‌دانه است که سیستم عصبی مرکزی بدن را تحت تأثیر قرار داده و باعث عوارضی از قبیل سستی، افزایش حساسیت حواس و اختلال در درک محیط می‌شود.

تأثیرات فیزیولوژیک تی.‌اچ.‌سی شامل افزایش سرعت ضربان، خشکی دهان، افزایش اشتها، تعریق بیشتر بدن و کاهش فشار خون است.

دستگاه “هوند” به عنوان یک دستگاه نفس‌سنج، می‌تواند نمونه‌ها را بدون نیاز به نمونه‌گیری از ادرار، بزاق دهان و خون جمع‌آوری کند که بسیار سریع هم هست و نتایج را تنها در عرض چند دقیقه منتشر می‌کند و می‌تواند مواد مصرفی طی دو ساعت گذشته را تعیین کند.

این دستگاه به طور خودکار دو نمونه برای آزمایش جمع‌آوری می‌کند؛ اولین نمونه برای پردازش سریع و نمونه دوم به عنوان نمونه ذخیره شده برای پردازش بعدی.

دستگاه‌های موجود در بازار اغلب به نمونه خون یا ادرار نیاز دارند و ممکن است چند روز طول بکشد تا نتایج را منتشر کنند. آنها همچنین واقعا نمی‌توانند بگویند که آیا ماری‌جوانا به تازگی استعمال شده است یا مربوط به ساعت‌ها و یا حتی روزها پیش است.

تشخیص زمان مصرف ماری‌جوانا بسیار مشکل است، چرا که THC تا یک ماه پس از استفاده در سیستم عصبی می‌ماند.

تاکنون هیچ توافقی وجود ندارد که چه سطح از THC یک کاربر را دچار اختلال می‌کند. در واقع در 7 ایالت آمریکا سطح مجاز THC تعیین شده است، اما بسیاری از دانشمندان هنوز با آن موافق نیستند.

در مورد “هوند”، این شرکت صدها تحقیق راجع به ارتباط بین THC در نفس و مدت زمان و چگونگی اختلال در فرد در سراسر جهان انجام داد که نتیجه این بود که دو تا سه ساعت بعد از استفاده از ماری‌جوانا، فرد دچار اختلالات روانی و رفتاری می‌شود.

از آنجا که سطح THC نمی‌تواند به آسانی الکل در تنفس تشخیص داده شود، این شرکت دقت آن را تا یک میلیارد بالا برده است. این دقت برای الکل یک هزار است.

تحقیقات فدرال در سال 2017 حاکی از آن است که تست مصرف مواد روان‌گردان و ماری‌جوانا در اکثر رانندگانی که در تصادفات اتومبیل کشته شده‌اند، مثبت بوده است.

این دستگاه به زودی در دسترس پلیس آمریکا قرار خواهد گرفت. /ایسنا

مطالب مرتبط