“اینسایت” بالاخره حفاری مریخ را آغاز کرد

فرودگر “اینسایت”(Insight) ناسا اکنون به مرحله‌ای رسیده است که می‌تواند یک حفره در مریخ حفر کند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از انگجت، قرار بود فرودگر “اینسایت” ناسا یک چاله در مریخ حفر کند تا یک کاوشگر واقع در بالای آن بتواند گرمای فرّار از فضای داخلی مریخ را اندازه گیری کند، اما از زمان شروع ماموریت در ماه فوریه پیشرفت چندانی نداشته است.

سرانجام این پیشرفت میسر شده است و آژانس فضایی آمریکا(ناسا) فاش کرده است که این کاوشگر با نام مستعار “موش کور”(mole) در نهایت به لطف یک استراتژی جدید با جدیت در حال حفر مریخ است.

یک خاک سفت غیرعادی تاکنون مانع از حفر این بازوی رباتیک شده بود، اما تیم عملیات دریافتند که “اینسایت” می‌تواند با وارد کردن یک فشار به این بازوی رباتیک، مقاومت خاک را بشکند تا حفاری شروع شود.

البته این حفاری به آرامی در حال انجام است و “موش کور” از 8 اکتبر تاکنون تقریباً تنها دو سانتی‌متر حفر کرده است و می‌تواند تا عمق 4.8 متر حفاری کند.

هنوز راه زیادی تا رسیدن این کاوشگر به پتانسیل واقعی خود مانده است. با این وجود دانشمندان نگران این هستند که یکی از ابزارهای اصلی “اینسایت” هدر رود.

تا زمانی که سنگ یا موانع سخت دیگر در مسیر حفاری پیدا نشود، این کاوشگر می‌تواند دانشمندان را از آنچه در زیر سطح مریخ می‌گذرد، باخبر کند.

“اینسایت” یک فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ است که قرار است برای اولین بار یک نقشه درونی از سیاره مریخ تهیه کند. این فضاپیما در تاریخ ۵ می ۲۰۱۸ از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و برابر برنامه از پیش تعیین‌ شده در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ پس از پیمودن ۴۸۵ میلیون کیلومتر بر روی سطح مریخ فرود آمد و مأموریتش را برای جمع‌آوری اطلاعات آغاز کرد.

محل فرود این ماموریت، “هامونه الیسیوم” دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ در نظر گرفته شده بود که در آنجا با به کار انداختن یک حسگر و یک کاوشگر دمایی و همچنین انجام آزمایش علمی رادیویی، برنامه مطالعه ساختار داخلی مریخ را آغاز کرد.

این مأموریت را آزمایشگاه علمی و فناوری “جی‌پی‌ال”(JPL) برای ناسا اداره می‌کند و سطح‌نشین آن توسط سیستم‌های فضایی لاکهید مارتین ساخته شده است. طرح این مأموریت در ابتدا برای راه اندازی در ماه مارس ۲۰۱۶ انجام شده بود و نام آن کوتاه‌ شده “توضیح اکتشافات درونی با استفاده از بررسی‌های لرزه‌ای، زمین‌شناسی و انتقال حرارت” است.

“اینسایت” به مدت دو سال به کاوش و انجام تحقیقات در مریخ می‌پردازد. /ایسنا

مطالب مرتبط