این تراشه هوشمند میل به خوردن کاهش داده و چاقی را از بین می برد

گروهی از پژوهشگران آمریکایی نوعی تراشه جدید اختراع کرده اند که با کمک آن می توان نه تنها اشتهای افراد را کنترل کرد، بلکه می تواند به لاغری مداوم افراد کمک کرد.

 دانشمندان می گویند این تراشه کشف می کند که مغز افراد چاق میل به غذا خوردن دارد و در نتیجه به سرعت این میل را از بین می برد.

آزمایش های بالینی و اولیه این تراشه روی شش نفر از افراد چاق که داوطلبانه در آزمایش تراشه مغزی جدید شرکت کرده اند انجام می شود. روش کار این تراشه به شکلی است که به محض این که فرد چاق هوس غذا می کند، به مغز فرمان می دهد این موضوع را فراموش کند و درواقع اشتهای فرد را از بین می برد.

این تراشه که به سیستم عصبی پاسخگو (RNS) معروف است ، توسط شرکت فناوری پزشکی NeuroPace ساخته شده است. جالب است بدانید که هدف اولیه از طراحی این تراشه برای کمک به معالجه افرادی بود که از بیماری صرع رنج می بردند. درواقع هنگامی که این تراشه در مغز کاشته می شود ، فعالیت مغز را ردیابی و مدام رصد می کند.

این تراشه الگوی خاصی را که قبل از شروع تشنج رخ می دهد پیگیری و با شوک الکتریکی خفیفی که به کاربر می دهد از بین می برد. اکنون یک مطالعه جدید ، که توسط Proceedings of the National Academy of Science منتشر شده است ، نشان داد که می توان از همین تکنیک برای متوقف کردن الگوهای پرخوری استفاده کرد. در آزمایشاتی که روی موشها انجام شد ، مشخص شد که امکان متوقف کردن رفتارها یا عادتهای کنترل نشده با این روش وجود دارد.

این آزمایش که قرار است طی 5 سال آینده تکمیل شود، شش آزمودنی دارای تراشه را در حدود 18 ماه  مورد بررسی قرار می دهد. در مرحله اول این تراشه به مدت شش ماه فعالیت مغز را کنترل می کند ، سپس تحریک روشن می شود. در این مرحله هر نوع تلاش برای پرخوری متوقف می شود.

محققان سعی خواهند کرد که تشخیص دهند که ایمپلنت مذکور برای عموم افراد امکان پذیر و ایمن است  و سپس سعی می کنند بررسی کنند تا چه اندازه موثر است. به نظر می رسد این رش برای فقط دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالای 45 یا افرادی که در جراحی بای پس معده یا رفتار درمانی شناختی ناموفق بوده اند مناسب است.

مطالب مرتبط