بازرسی و نگهداری از توربین بادی توسط ربات ها

یک ربات شش پا با استقرار روی تیغه‌های توربین بادی می‌تواند هزینه‌های نگهداری آنها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

به گزارش آی ای، در اواسط ماه اکتبر، یک ربات شش پا به نام “BladeBUG” بارها و بارها به منظور بازرسی و تعمیر، بر روی پره‌های یک توربین بادی در بریتانیا راه رفت. این اولین باری است که یک ربات به تعمیر و نگهداری پره‌های یک توربین بادی می‌پردازد.

اما چرا این اتفاق، مهم است؟ زیرا این فناوری می‌تواند هزینه روش‌های بازرسی تیغه‌های توربین‌های بادی را بیش از ۳۰ درصد کاهش دهد. این ربات جدید حاصل یک پروژه همکاری یک میلیون پوندی بین شرکت تولید کننده “BladeBUG” و شرکت مسئول مزرعه بادی موسوم به “ORE Catapult” است که بخشی از بودجه آن توسط آژانس “Innovate UK” تأمین شده است.

این ربات پس از تکمیل شدن در پایان سال آینده قادر خواهد بود تا سطح تیغه‌ها را از نظر ترَک و نقص اسکن کرده و یافته های خود را به مقر منتقل کند.

“کریس هیل” مدیر عملیاتی “ORE Catapult” می‌گوید: این یک فناوری فوق‌العاده و قابل توجه است که می‌دانیم می‌تواند این صنعت را متحول کند.

اولین راهپیمایی این ربات روی تیغه توربین بادی اکنون بسیاری از توانایی‌های این ربات را اثبات کرده است. این ربات در طول این آزمایش، ۵۰ متر را روی یک تیغه به حالت عمودی پیمود. طول این تیغه ۸۴ متر است که ارتفاع کل توربین را در حالت قائم به ۱۹۵ متر می‌رساند. این آزمایش یک سفر کاملاً چشمگیر برای این ربات شش پای کوچک بود، چرا که مزایای زیادی به همراه می‌آورد.

این ربات دارای یک پتانسیل مشخص برای کاهش هزینه‌ها، کاهش نیاز به استقرار نیروی انسانی در مزارع بادی واقع در دریاها و افزایش طول عمر تیغه‌ها است.

در واقع به نظر می‌رسد ربات “BladeBUG” یک نقطه عطف تاریخی در تکامل صنعت توربین‌های بادی باشد. توربین‌های بادی یک عنصر اساسی برای بهره برداری از مزارع بادی در حال گسترش در سال‌های آینده خواهند بود و این ربات‌ها می‌توانند بهره‌وری آنها را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط