بازوی رباتیک با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه

بازوی رباتیک را با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه توسط پژوهشگران مرکز تحقیقات برق و رباتیک موسسه اقبال لاهوری مشهد با سفارش بخش صنعتی ساخته شد.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، عیسی حاجی تبار از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به طراحی و ساخت بازوی رباتیک برای کاربردهای صنعتی، گفت: این طرح بنا به درخواست بخش صنعتی طراحی و ساخته شده است.

وی با بیان اینکه در این طرح بازوی رباتیک با عنوان ” اسکارا” ساخته شد، اظهار کرد: نمونه‌های این نوع بازوهای رباتیک موجود دارای حرکت چرخشی (زاویه‌ای) و کشویی ( خطی) است و ما در این طرح حرکت خطی را به گونه‌ای تغییر دادیم که مانور آن در راستای عمودی افزایش یابد.

حاجی تبار با تاکید بر اینکه این ربات امکان چرخش ۳۶۰ درجه را دارد، یادآور شد: در نمونه‌های مشابه این قابلیت وجود ندارد؛ چرا که مانعی در پشت ربات قرار دارد که اجازه حرکت ۳۶۰ درجه را به این ربات  نمی‌دهد که در این طرح این مانع مرتفع شده است.

این محقق طراحی این بازوی رباتیک را به صورت استوانه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: این قابلیت موجب شد تا این ربات به پیرامون خود دسترسی داشته باشد. این قابلیت ربات را برای انجام ماموریت‌های مختلف در کارخانجات صنعتی و آزمایشگاه‌ها قابل استفاده می‌کند.

حاجی‌تبار با اشاره به کاربردهای صنعتی این ربات گفت: این ربات بیشتر برای جا به جایی قطعات در خطوط تولید کارخانجات قابل استفاده است.

مطالب مرتبط