بازگشت موفقیت‌آمیز فضانورد سرشناس آمریکایی به زمین پس از ۱۹۶ روز ماموریت در فضا

کریس کَسِدی، فضانورد سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، «ناسا»، با اتمام مأموریتش در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه به نقل از آسوشیتدپرس، کریس کسدی همراه با آناتولی ایوانشین، و ایوان وگنر، دو فضانورد سازمان فضایی فدرال روسیه، «روسکاسموس»، پس از شش ماه ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کردند.

این گروه سه نفره سوار بر فضاپیمای سایوز «ام‌اس ۱۶» به زمین‌ بازگشتند و کپسول حامل آنها پنجشنبه صبح در منطقه‌ای نزدیک به شهر قراغندی در کشور قزاقستان به زمین نشست.

این سه نفر پس از انجام معاینات و آزمایش‌های پزشکی با هلیکوپتر به قراغندی منتقل شدند تا پس از مدت کوتاهی‌ به شهرهای خود اعزام شوند.

کریس کَسِدی توسط یک هواپیمای متعلق به سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا به شهر هیوستون در ایالت تگزاس می‌رود، و آناتولی ایوانشین و ایوان وگنر به «استار سیتی» در روسیه پرواز می‌کنند.

این فضانوردان پس از فرود بر زمین، با اعضای گروه نجات و حاضران در محل که ماسک زده بودند، به خوش و بش پرداختند. به گفته سازمان‌های فضایی «ناسا» و «روسکوسموس»، هر سه نفر وضعیت جسمانی مناسبی دارند.

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، این مأموریت تحت تدابیر بهداشتی ویژه‌، و با حضور تعداد کمتری برگزار شد. تمامی اعضای گروه نجات تست کرونا دادند.

In this photo released by Roscosmos Space Agency, a Russian rescue team works near a Russian Soyuz MS-۱۶ capsule landed near…
بازگشت فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی به زمین

سه فضانورد مذکور برای انجام مأموریت «اکسپدیشن ۶۳» در تاریخ نهم آوریل به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند و ۱۹۶ روز در این مرکز بودند.

هفته گذشته یک گروه سه نفره دیگر وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شد تا مأموریت ۶ ماهه جدیدی را با عنوان «اکسپدیشن ۶۴» آغاز کنند.

به این‌ ترتیب کِیت روبِنز فضانورد آمریکایی، همراه با سرگئی رایژیکوف و سرگئی کودسوِرچخوف، دو فضانورد سازمان فضایی فدرال روسیه، جایگزین گروه قبلی شدند.

کریس کَسِدی یکی از فضانوردان شاخص آمریکایی محسوب می‌شود و این سومین مأموریت او در ایستگاه فضایی بین‌المللی بود. او در مجموع ۳۷۸ روز را در این مرکز سپری کرده است که پنجمین اقامت طولانی فضانوردان آمریکایی محسوب می‌شود.

او در دوره فرماندهی خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی، شاهد اعزام نخستین فضاپیما از خاک آمریکا پس از نزدیک به یک دهه به فضا بود. در این دوره او به رابرت بنکن و داگلاس هرلی، که با فضاپیمای شرکت خصوصی «اسپیس اکس» به این ایستگاه رسیده بودند، خوش‌آمد گفت.

NASA astronauts Robert Behnken, left, and Douglas Hurley are seen inside the SpaceX Crew Dragon Endeavour spacecraft onboard…
رابرت بنکن و داگلاس هرلی

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا پس از بازنشستگی ناوگان شاتل‌های فضایی خود در سال ۲۰۱۱، اکثراً از فضاپیماهای سازمان فضایی فدرال روسیه استفاده می‌کند.

هرچند که با توجه به موفقیت‌های اخیر فضاپیماهای ساخت شرکت «اسپیس اکس» ناسا قصد دارد همکاری خود با شرکت‌های خصوصی آمریکایی را گسترش دهد.

کریس کَسِدی و رابرت بنکن در دوران اقامت مشترک خود در ایستگاه بین‌المللی فضایی، و در جریان ۴ راهپیمایی فضایی، در مجموع ۲۳ ساعت و ۳۷ دقیقه خارج از ایستگاه بودند.

آنها همراه با دو فضانورد‌ دیگر ناسا، تنها فضانوردان آمریکایی هستند که ۱۰ راهپیمایی موفق فضایی را در کارنامه حرفه‌ای خود دارند.

This photo provided by NASA shows astronauts Bob Behnken and Chris Cassidy on a spacewalk outside of the International Space…
کریس کَسِدی و رابرت بنکن

براساس برنامه اعلام شده، ساکنین فعلی ایستگاه فضایی بین‌المللی احتمالا در ماه نوامبر و در جریان نخستین مأموریت فضاپیمای «کرو درگن» شرکت اسپیس اکس، شاهد اعزام ۴ فضانورد به این مرکز خواهند بود.

این فضاپیمای جدید که بزرگتر است ‌و ظرفیت بیشتری دارد، فضانوردان آمریکایی، مایک هاپکینز، ویکتور گلنار، شائون واکر، و فضانورد ژاپنی سوئیشی نوگوچی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد برد.

مطالب مرتبط