بازگشت چرم به دنیای خوش‌پوشان مشکل‌پسند

مارلون براندو، اسطوره هالیوود، اولین بار لباس چرمی را به مد جهانی بدل کرد

مد روز همیشه در حال عوض شدن است اما موارد معدودی هم هستند که به نظر می‌رسد همیشه مد می‌مانند. چرم یکی از آن‌ها است. فارغ از آخرین مد روز، داشتن یک قطعه چرمی در کمد لباس‌، خواه یک کت چرم قدیمی باشد یا یک کیف‌دستی کوچک، همیشه ضروری است. بنابراین تعجب‌آور نیست که چرم به طور برجسته‌ای موضوع مجموعه‌های پاییز-زمستان ۲۰۲۱ شده است.

اما چرم این بار آن‌گونه که برای ما آشنا است، استفاده نشده است. در این فصل، طراحان مد با ساختار و فرم چرم بازی کرده‌اند تا مجموعه‌ای از قطعات چرمی بی‌نظیر را، بر خلاف آنچه قبلا دیده‌ایم، خلق کنند. این روند از مزون تمپرلی لندن آغاز شد که آخرین مجموعه آن به نام «راک سواگر» از روح انقلابی نیمه دوم دهه ۱۹۷۰ الهام گرفته است؛ دورانی که چرم با ستاره‌های راکی مانند پتی اسمیت و کریسی هایند، مترادف بود.

تا آن زمان چرم در لباس، عنصری مردانه به شمار می‌رفت. در دهه ۱۹۵۰، مارلون براندو نماد هالیوود بود که برای اولین بار کت چرمی را در فیلم «آدم وحشی» (The Wild One) پوشید. در فیلم‌های دیگر نیز، جیمز دین نیز به کرات با کت چرم بر تن دیده شد. سپس، در دهه ۱۹۶۰، این استیو مک کوئین بود که ظاهر خود را با کت چرمی و عینک آفتابی خلبانی تعریف کرد. این‌ها همان انتخاب‌هایی است که باعث می‌شود بسیاری چرم را به‌عنوان نمادی از عصیان تلقی کنند.

اما وقتی موسیقیدان‌های زن مانند دبی هری و استیوی نیکس، هنگام اجرا بر روی صحنه لباس چرمی بر تن کردند، این نگاه عوض شد. پیشگامی آن‌ها، لباس چرم را به لباس فاقد جنسیت تبدیل کرد و چرم، لباسی شد که به سرعت با سبک زندگی بوهمی و البته راک اند رول شناخته شد.

مزون تامپرلی از این فرهنگ برای طراحی لباس‌های خود الهام گرفته است. آخرین تولیدات آن، یک سری لباس‌های چرمی از جمله کت و شلوار، کاپشن چرم و یک اورکت بزرگ تزیین‌شده با پین و تزئینات شلوغ در پشت است که همگی ادای احترامی به روح هنجارشکن قهرمانان موسیقی است که نامشان ذکر شد.

مزون ۱۶ آرلینگتون نیز الهام‌های مشابهی برای آخرین تولیدات خود داشته است. لباس‌های چرمی چشمگیر آن در این فصل، شامل بلوزهای چرمی پیچ خورده با دامن‌های چرمی کوتاه، کت‌های چرم مصنوعی بلند با شلوارهای متناسب و یک لباس پوشیده از پَر با دامن و آستین‌های ماریبو است که به شکل لذت‌بخشی پر از تازگی است و با این لباس‌های بافتنی که بیشتر سال گذشته در قرنطینه خانگی پوشیده‌ایم، متفاوت است.

مزون پالمر-هاردینگ نیز لباس‌های چرمی هیجان‌‌انگیزی در مجموعه جدید خود دارد. یک كت دكمه‌دار و شلوار ‌شتری رنگ، اجزای اصلی مجموعه جدید این مزون هستند.

این روند در تولیدات جدید مزون آرت اسکول، که در لندن مستقر است و لباس‌های فاقد جنسیت تولید می‌کند، نیز دیده می‌شود. تولیدات این فصل مزون یاد شده، همگی سیاه‌رنگ (و تقریبا تماما با چرم) و شامل دامن‌های کوتاه چرمی، شلوار و کرست‌های تنگ و چسبان یادآور فضای دهه ۱۹۹۰ هستند.

اما چرم فقط مختص پاییز-زمستان نیست. آخرین گزارش آماری فروشگاه اینترنتی لیست (Lyst) نشان می‌دهد که با نزدیک شدن بهار، جست‌وجو برای کاپشن‌های چرمی، ۸۷ درصد افزایش یافته است. این نشانه‌ای از جذابیت چرم برای همه فصول است.

با رو به گرمی رفتن دمای هوا، برای پوشیدن لباس چرمی می‌توان از شیک‌پوشان دهه نودی الهام گرفت. سی‌ینا میلر و کیت موس، لباس‌های گل‌گلی را با کت‌های چرمی بزرگ می‌پوشیدند؛ یا می‌توانید یک کت چرم تنگ‌وتُرش‌تر بپوشید و آن را با شلوار جین و یک پیراهن مردانه، ست کنید.

مطالب مرتبط