بازیافت پساب کارواش‌ و قالی‌شویی‌ با نانوفیلتراسیون

بازیافت 70 درصدی پساب کارواش‌ها و قالی‌شویی‌ها با نانوفیلتراسیون

محققان کشور با طراحی و ساخت سامانه تصفیه پساب توانستند 70 درصد پساب کارواش‌ها و قالی‌شویی‌ها را به چرخه‌ مصرف بازگردانند.

طبق پیش‌بینی‌ها ایران تا 20 سال آینده با خشکسالی شدیدی روبرو خواهد شد که اگر برای آن تدابیری اتخاذ نشود، بحرانی بسیار جدی به‌وجود خواهد آمد.
یکی از راهکارهای مورد استفاده برای مقابله با این بحران، تصفیه‌ آب‌های خاکستری است. آب خاکستری به پساب‌های خانگی، به استثنای خروجی فاضلاب سرویس‌های بهداشتی، گفته می‌شود که هنگام حمام کردن و شستن ظروف و نظایر آن ایجاد می‌شود.
برای این منظور یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، سامانه‌ای را ارائه کرده ‌است که می‌توان با استفاده از آن آب‌های خاکستری را دوباره به چرخه‌ مصرف باز گرداند. این سامانه‌ مبتنی بر میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون است که با تصفیه‌ آب‌های خاکستری، 70 درصد از آب مصرفی را بازیافت می‌کند.
دکتر بابالو، مجری طرح، کارواش‌ها، سنگ‌بری‌ها و قالی‌شویی‌ها را از جمله صنایعی دانست که به میزان قابل توجهی آب نیاز دارند و گفت: در این صنایع آب بعد از مصرف، آلوده شده و به آب خاکستری تبدیل می‌شود و ما با استفاده از فیلترهای مبتنی بر فناوری‌ نانو موفق به تصفیه‌ این آب شدیم.
بابالو با تاکید بر اینکه در این سامانه، آب خاکستری به ‌صورت هیبریدی با استفاده از غشاهای نانوساختار سرامیکی چند کاناله تصفیه و گندزدایی می‌شود، ادامه داد: جنس غشاهای به‌کار رفته در این دستگاه، سرامیکی بوده که اندازه‌ حفرات این غشاها با استفاده از فناوری‌ نانو مهندسی شده‌ است.
مجری طرح خاطرنشان کرد: این سامانه در دو مرحله‌ میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون، پساب ورودی را تصفیه کرده و آب را برای استفاده‌ مجدد به سیستم باز می‌گرداند. در مرحله‌ میکروفیلتراسیون چربی‌ها، شوینده‌ها و دیگر درشت مولکول‌ها و همچنین تا حدود زیادی میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌ها  و در مرحله‌ اولترافیلتراسیون تمامی میکروارگانیسم‌ها و حتی لاشه‌ میکروارگانیسم‌ها از آب ورودی حذف می‌شود.
به گفته وی، محصول نهایی، آب با کیفیتی خواهد  بود که دارای استانداردهای داخلی و جهانی است؛ ضمن آنکه فیلترهای این دستگاه را می‌توان با جریان معکوس آب تمیزی که تولید می‌شود، شست‌وشو داد تا بدین ترتیب از گرفتگی غشاها جلوگیری شود. به این شکل که آب تمیز با فشار معینی در خلاف جهت جریان، از فیلتر عبور داده شده و باعث باز شدن حفره‌ها می‌شود.
بابالو اضافه کرد: بر این اساس عمر غشاهای مورد استفاده در این دستگاه بسته به نوع پساب مورد استفاده، بین 5 تا 10 سال است.
بابالو ‌افزود: این فناوری در یکی از کارواش‌های شهر تهران (حوالی میدان حر) پیاده‌سازی شد و مراحل نصب و راه‌اندازی آن نیز به اتمام رسیده‌ است. 5 شرکت دیگر در حوزه‌های رادیاتورسازی، قالی‌شویی و کارواش برای خرید این فناوری اعلام آمادگی کرده‌اند.
به گفته این محقق در تهران، تبریز و اصفهان بیش از 800 کارواش وجود دارد که این فناوری می‌تواند روزانه 5 مترمکعب آب را در هر یک از این کارواش‌ها تصفیه کند. بنابراین، درصورتی که این دستگاه در تمامی کارواش‌های این سه شهر نصب شود، 4000 مترمکعب آب در روز تصفیه می‌شود.
بابالو خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن فعالیت بیش از 4000 کارواش در سطح کشور، استفاده از فناوری تصفیه‌ آب موجب بازیافت حجم عظیمی از آب می‌شود.
وی با بیان اینکه نصب این سامانه‌ها می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌های مصرف آب وابستگی آنها را به خرید روزانه‌ آب کاهش دهد.
بابالو با تاکید بر اینکه این فناوری می‌تواند 70 درصد پساب کارواش‌ها را تصفیه کند، یادآور شد: غشاء‌های مورد استفاده در این دستگاه تولید داخل بوده و از کیفیت مشابه نمونه‌های خارجی برخوردار است. این دستگاه به‌گونه‌ای مهندسی شده که برای کار با آن نیاز به آموزش خاصی نیست و بیشتر فرآیندها به‌صورت خودکار و هوشمند انجام می‌شود. ضمن آنکه این سامانه هیچ گونه تأثیر مخربی روی محیط‌زیست ندارد.

مطالب مرتبط