با پرتاب 6 ماهواره به فضا، اینترنت ماهواره ای به حقیقت می پیوندد

گرگ وایلر در سال 2012 میلادی با ایده توسعه شبکه اینترنت ماهواره ای ارزان قیمت و در دسترس برای همه، استارتاپ OneWeb را تأسیس کرد و حالا پس از هفت سال، نخستین گروه از ماهواره های شبکه مذکور به فضا پرتاب شده اند.

وان وب در پرتاب اخیر، 6 ماهواره 150 کیلوگرمی (هرکدام در ابعاد یک یخچال کوچک) را توسط یک راکت روسی سایوز از سکوی پرتابی در گویان فرانسه (آمریکای جنوبی) در مدار 1000 کیلومتری زمین قرار داده که این ماهواره ها به مدت 60 الی 90 روز در همین مدار باقی می مانند.

در مرحله بعدی ارتفاع ماهواره ها بیشتر شده و به مدار 1200 کیلومتری نقل مکان خواهند کرد. لازم به ذکر است که در ابتدا قرار بود 10 ماهواره مستقیماً روی مدار 1200 کیلومتری قرار بگیرند که به دلیل ملاحظات ایمنی و برای کاهش ریسک، برنامه پرتاب اندکی تغییر کرد.

اینترنت ماهواره ای

به گفته آدریان استکل مدیر عامل کنونی وان وب، پرتاب اولیه به منظور تثبیت حق استفاده این شرکت از طیف مخابراتی اختصاصی بوده که در صورت تعویق در پرتاب ماهواره ها، این امتیاز از دست می رفت.

هر ماهواره OneWeb یک میلیون دلار قیمت دارد

جالب است بدانید که استارتاپ وان وب تا کنون برای راه اندازی شبکه اینترنت ماهواره ای خود بیش از 2 میلیارد دلار هزینه کرده و قرار است در نهایت 1980 ماهواره کوچک را برای برقراری ارتباط در مدار پایین زمین مستقر کند. این شرکت همچنین تا 20 پرتاب بعدی را برنامه ریزی کرده که در هرکدام 36 ماهواره توسط یک راکت سایوز به فضا منتقل می شوند و تا پایان سال جاری میلادی، 150 ماهواره در مدار مورد نظر قرار خواهند گرفت.

لازم به ذکر است که ساخت هر ماهواره وان وب در حدود 1 میلیون دلار هزینه دارد که 10 فروند اولیه آن در تولوز فرانسه ساخته شده و مابقی ماهواره ها در ایالت فلوریدا تولید خواهند شد.

گفتنی است مأموریت اولیه اینترنت ماهواره ای OneWeb، ارائه خدمات به مدارس سراسر دنیاست که در گام نخست شش مدرسه در آلاسکا، رواندا، نپال، قرقیزستان، اکوادور و هندوراس به اینترنت ماهواره ای وان وب مجهز خواهند شد./دیجایتو

مطالب مرتبط