بهبود علائم بیماری اوتیسم با کمک سلول‌های خون بند ناف

محققان به‌تازگی مؤثر بودن خون بند ناف را برای بهبود شرایط کودکان مبتلا به اوتیسم مورد ارزیابی قرار دادند و مشاهده کردند که این سلول درمانی منجر به بهبود عملکرد رفتاری این کودکان شد.
به گزارش آردی نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خون بند ناف معمولاً در زمان تولد نوزاد با اخذ اجازه از والدین از بند ناف گرفته می‌شود. واحد خون بند ناف توسط یک متخصص آموزش دیده جمع‌آوری و به یک کیسه ویژه حاوی پروتئین‌های ضد انعقادی برای جلوگیری از لخته شدن منتقل می‌شود.
در ادامه این کیسه خون به آزمایشگاه منتقل‌شده و در آنجا تحت شرایط استریل تست و فرآوری می‌شود تا بخش غنی از سلول‌های بنیادی آن جداسازی شود. این بخش فریز شده و در دمای بسیار پایین و تحت شرایط کنترل شده نگهداری می‌شود تا بهینه‌ترین حالت برای زنده‌مانی این سلول‌ها به وجود آید.
سال‌هاست که پیوند خون بند ناف برای سرطان‌های خون و مغز استخوان سایر مشکلات مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه با گسترش مرزهای طب بازساختی مشخص شده است که خون بند ناف پتانسیل بالایی برای استفاده در این زمینه علمی و پزشکی دارد.
برای مثال به‌تازگی محققین دانشگاه Duke مؤثر بودن خون بند ناف را برای بهبود شرایط کودکان مبتلا به اوتیسم مورد ارزیابی قرار دادند و مشاهده کردند که این سلول درمانی منجر به بهبود عملکرد رفتاری این کودکان شد. به نظر می‌رسد که خون بند ناف می‌تواند التهاب را کاهش دادو هم چنین سلول‌های موجود در مغز را برای ترمیم نواحی آسیب دیده القا کند. امید می‌رود که این دستاوردها منجر به ایجاد درمان‌های مؤثر برای این بیماران شود.
Ann Smith، از مدیران شرکت Smart Cells International  در پروژه‌های بسیاری از جمله پیوند مغز استخوان و پیوند سلول‌های بنیادی خونی برای بدخیمی‌های خونی و هم‌چنین دست‌کاری سلول‌های بنیادی مشغول به فعالیت است.
پیش‌ازاین Smart Cells توانسته بود با موفقیت نمونه‌های خون بند ناف خود را در اختیار مرکز پزشکی دانشگاه Duke قرار دادند تا از آن‌ها برای اهداف درمانی استفاده کنند که تمرکز اصلی این درمان روی کودکان مبتلا به ایسکمی آسیب مغزی بود که منجر به فلج مغزی در آن‌ها می‌شود.
با توجه به موفقیت‌آمیز بودن این تجربه، این شرکت درصدد است که بتواند به این همکاری با دانشگاه Duke ادامه دهد و از سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای درمان اوتیسم نیز استفاده کند.
در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.

مطالب مرتبط