به کارگیری پادتن‌های انسان برای مقابله با یک بیماری نادر دوره کودکی

با تلاش پژوهشگران آمریکایی صورت می‌گیرد

گروهی از پژوهشگران آمریکایی سعی دارند با کمک گروهی از پادتن‌های انسان، با یک بیماری نادر دوره کودکی مقابله کنند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، پژوهشگران “مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت”(VUMC)، “دانشگاه پردو”(Purdue University) و “دانشگاه ویسکانسین- مدیسن”(UW–Madison)، “پادتن‌های مونوکلونال”(monoclonal antibodies) انسان را ایزوله کرده‌اند تا شاید بتوانند از یک بیماری نادر دوره کودکی که با عفونت تنفسی ویروسی مرتبط است، پیشگیری کنند.

این بیماری موسوم به “میلیت فلاسید حاد”(AFM)، نوعی بیماری شبیه به فلج اطفال و بسیار نادر است که ابتدا تب و بیماری تنفسی و سپس ضعف دست‌ها و پاها را به همراه دارد.

هنوز هیچ درمان خاصی برای میلیت فلاسید حاد وجود ندارد اما پژوهشگران اخیرا توانسته‌اند ارتباط میان این بیماری را با گروهی از ویروس‌های تنفسی موسوم به “انتروویروس۶۸”(EV-D68) کشف کنند.

پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت، سلول‌های خون تولیدکننده پادتن را از خون کودکانی که پیشتر به انتروویروس۶۸ مبتلا شده بودند، گرفتند. آنها با ادغام کردن سلول‌های خون با سلول‌های “میلوما” (myeloma) توانستند مجموعه‌ای از پادتن‌های مونوکلونال را تولید کنند که از عهده خنثی کردن ویروس در بررسی‌های آزمایشگاهی برمی‌آیند.

پژوهشگران دانشگاه پردو، ساختار پادتن‌ها را تعیین کردند و توانستند به نحوه تشخیص آنها و همچنین اتصال آنها به انتروویروس۶۸ پی ببرند. یکی از این پادتن‌ها توانست از موش‌های آزمایشگاهی در برابر بیماری تنفسی و عصبی محافظت کند.

دکتر “جیمز کرو”(James Crowe)، استاد مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت و از پژوهشگران این پروژه گفت: ما از ایزوله کردن پادتن‌های انسان که می‌توانند این ویروس شبیه به فلج اطفال را مهار کنند، بسیار هیجان‌زده شدیم. این پژوهش‌ها، بنیانی برای پیشروی آزمایش‌های بالینی خواهند بود.

“ریچارد کوهن”(Richard Kuhn)، استاد دانشگاه پردو و از پژوهشگران این پروژه گفت: بررسی بیماری‌های عفونی از سطح مقدماتی و به کارگیری نتایج آنها در مدل‌های حیوانی، روش خوبی برای پژوهش است. ما امیدواریم که در آینده بتوانیم پژوهش‌های خود را به درمان‌هایی برای بیماری کودکان تبدیل کنیم.

این پژوهش، در مجله “Science Immunology” به چاپ رسید. /ایسنا

مطالب مرتبط