بیماری‌های مزمن در کمین کودکانی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند

یک مطالعه جدید هشدار داده است که اگر کودکان قبل از دو سالگی آنتی‌بیوتیک مصرف کنند، ممکن است بیشتر در معرض بیماری‌های مزمن مانند آلرژی، آسم، اگزما و چاقی باشند.

و محققان در بیمارستان «کلینیک مایو» در مینه‌سوتای آمریکا، پس از مطالعه اطلاعات ۱۴،۵۰۰ کودک به این نتیجه رسیدند و رابطه‌ای بین بیماری‌های مزمن و استفاده زودهنگام از آنتی‌بیوتیک‌ها یافتند .

به گفته روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، محققان اثرات منفی آنتی‌بیوتیک‌ها را ناشی از تأثیر آن‌ها بر باکتری‌های مفید تشکیل‌دهنده «میکروبیوم روده» دانستند.

این روزنامه انگلیسی به نقل از ناتان لیبراس، نویسنده تحقیق و پزشک «کلینیک مایو»، نوشت: «ما می‌خواهیم تأکید کنیم که مطالعه ما نشان‌دهنده ارتباط حتمی و کاملاً مستقیم بین مصرف آنتی‌بیوتیک و این بیماری‌ها نبود.»

او افزود: «این مطالعه در آینده می‌تواند نقش مهمی در تعیین ایمنی آنتی‌بیوتیک‌ها داشته باشد این علاوه بر مناسب‌ترین زمان برای تجویز آن‌ها برای کودکان و دوزهای ایده‌آل است که باکتری‌های مفید را تحت تأثیر قرار ندهد.»

این مطالعه با تجزیه و تحلیل داده‌های ۱۴۵۰۰ کودک ، ۷۰ درصد از آن‌ها قبل از دو سالگی تحت درمان با آنتی‌بیوتیک قرار گرفتند و نتیجه گرفتند که به نظر می‌رسد این کودکان بیشتر در معرض بیماری‌های مزمن مانند آسم، بیش فعالی، اختلالات گوارشی، اگزما ، آلرژی و چاقی قرار دارند.

مطالب مرتبط