تابلویی که شمارش معکوس تا نقطه بی‌بازگشت را نشان می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه،این ساعت نشان می‌دهد که چه زمان اندکی برای مقابله با بحران زیست‌محیطی و رسیدن زمین به نقطه بحرانی برایمان باقی مانده است. این عدد امروز چیزی حدود ۷ سال ، ۸۹ روز را نشان می‌دهد و شمارش معکوس همچنان ادامه دارد.

طی دو دهه گذشته، یک نمایشگر عظیم دیجیتالی در میدان یونیون منهتن، روز، ساعت، دقیقه و ثانیه را برای هزاران نیویورکی که هر روز عجله در گذراندن آن دارند را نمایش می‌داده است. اکنون برای نخستین بار این ساعت، شمارش معکوس را روی صفحه نمایش خود نشان می‌دهد؛ یا به عبارت دیگر، زمان اندکی که سیاره ما به نقطه اوج یک تغییر بازگشت‌ناپذیر خواهد رسید، یا محدوده زمانی‌ای که برای مقابله با بحران آب و هوایی در اختیار داریم.

فعالان محیط زیستی و هنرمندان پروژه «ساعت اقلیمی» در آغاز هفته گذشته این ساعت را راه‌اندازی کردند تا همزمان با برگزاری مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد، یک هفته را به نام هفته حفاظت از محیط زیست در نیویورک  نامگذاری کنند. برای نخستین بار، گردهمایی رهبران جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا اغلب به صورت مجازی برگزار می‌شود. گان جولان، هنرمند و فعال مسائل زیست‌محیطی که در این پروژه همکاری داشته است، در مصاحبه با رویترز می‌گوید: «خبر خوب این است که این عدد صفر نیست.» «ما می‌توانیم این چالش را حل کنیم، اما دیگر هیچ زمانی برای از دست دادن نداریم.»

هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی ملل متحد هشدار داده است که کشورها باید برای کاهش گازهای گلخانه‌ای همکاری کنند تا گرم شدن کره زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد کاهش یابد؛ هدفی که تا حدودی بلندپروازانه به نظر می‌رسد.

دانشمندان می‌گویند، اگر دمای کره زمین از این سطح بالاتر رود، تأثیرات مخرب‌تری بر زمین بر جا خواهد ماند؛ از جمله افزایش سطح دریا و از بین رفتن صخره‌های مرجانی و نیز موج گرمای شدیدتر و حوادثی مانند آتش‌سوزی، خشکسالی و توفان رخ خواهد داد. با میزان انتشار فعلی، تنها طی هفت سال به ۱.۵درجه سانتیگراد خواهیم رسید.

طی ۲۰ سال گذشته این ساعت‌شمار در حاشیه یک ساختمان شیشه‌ای مشرف به میدان یونیون در محله منهتن جنوبی نیویورک نصب شده بود و پانزده چراغ الکترونیکی دیجیتال چرخنده، گذر زمان را تا یک صدم ثانیه نمایش می‌دادند. این بنا در کنار یک ساختمان شیشه‌ای مشرف به میدان یونیون قرار گرفته است.

مطالب مرتبط