تبدیل روغن پسماند آشپزخانه به سوخت غیرفسیلی

تبدیل روغن پسماند آشپزخانه به سوخت غیرفسیلی با سنتز یک نانوکاتالیست

محققان دانشگاه تبریز موفق شدند با سنتز آزمایشگاهی یک نانوکاتالیست متخلخل، تبدیل روغن پسماند آشپزخانه به یک زیست سوخت (بیودیزل) را امکان‌پذیر کنند.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مهتاب پیروزمند از اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز، روغن‌های حاصل از پخت ‌ و پز را یکی از منابع ارزان تولید سوخت زیستی دانست و گفت: انتخاب منابع اولیه ارزان و مناسب می‌تواند گامی مؤثر در فرایند جایگزینی سوخت‌های فسیلی با سوخت‌های زیستی به‌شمار رود.

وی کاهش اثرات منفی این روغن‌ها بر محیط‌ زیست را از دیگر مزایای جایگزین کردن این منابع در سوخت‌های فسیلی عنوان کرد و ادامه داد: بر این اساس با انجام مطالعاتی در دانشگاه تبریز تلاش کردیم تا با سنتز یک کاتالیست نانوساختار، امکان تبدیل روغن مستعمل حاصل از پخت‌وپز را به یک سوخت زیستی به‌صرفه و ارزان‌قیمت فراهم آوریم.»

پیروزمند با بیان اینکه نانوکاتالیست سنتز شده در این طرح دارای یک ساختار مزوپور است، خاطر نشان کرد: به این معنی که از حفراتی با اندازه‌های نانومتری برخوردار است. همین موضوع سبب می‌شود سطح بسیار وسیعی را برای انجام واکنش با واکنشگرها در اختیار قرار داده و عملکرد بالایی از خود به نمایش بگذارد.

محقق این طرح افزود: برای سنتز این نانوکاتالیست از یک عامل فعال سطحی کاتیونی به‌ عنوان بستر و از ماده تترااتیل ارتو سیلیکات به‌ عنوان یک منبع از سیلیس استفاده شد.

وی اضافه کرد: بر خلاف سایر پژوهش‌ها بستر آلی از ساختار نهایی کاتالیست حذف نشد و این موضوع القای خاصیت بازی به نانو کاتالیست حاصل را در پی داشت. از سوی دیگر این نانوکاتالیست به کمک فلزاتی از قبیل منیزیم، کبالت و روی بهینه شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به نتایج به دست آمده از این تحقیق، یادآور شد: نتایج ارزیابی عملکرد این نانو کاتالیست در تبدیل روغن پخت‌وپز مستعمل به یک زیست سوخت بیانگر این مطلب است که زمان انجام واکنش تبدیل 3 ساعت و بازده واکنش در این مدت‌زمان بیش از 92 درصد است.

این طرح از سوی مهری مهدوی آناخاتون، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد و دکتر مهتاب پیروزمند و دکتر زرین قاسمی از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه تبریز اجرایی و نتایج آن در مجله‌ Fuel با ضریب تأثیر 4.601 منتشر شد.

مطالب مرتبط