تحول دیجیتالی شهرها نتیجه کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت است.

حوزه هوشمند سازی را به دهه شصتی ها دادیم.

محمد جواد آذری جهرمی در همایش تهران هوشمند 2018 که با حضور شهردار تهران، اعضای شورای شهر، مدیران شهری و شرکت های دانش بنیاد در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در هوشمند سازی تهران باید به مدلی برسیم که بتوانیم با استفاده از آن بیشترین خدمات را به شهروندان ارائه دهیم.

نتیجه تجهیز مدیریت اطلاعات و فناوری اطلاعات بهبود بهره وری است.
وی ادامه داد: نتیجه تجهیز مدیریت اطلاعات و فناوری اطلاعات بهبود بهره وری است، این حوزه دیگر کالای لوکس نیست و باید بعنوان یک ضرورت به آن نگاه کنیم و اگر بخواهیم به محیط زیست بپردازیم و با فساد مبارزه کنیم جز رو آوردن به راه حل شهر هوشمند چاره ای نداریم.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه شهر هوشمند یک نگاه شیک و لوکس نیست بلکه ضرورت حکمرانی در آینده است، بیان کرد: یکی از معضلات جدی مشکل اشتغال و بیکاری است و چاره ای نداریم جز حل آن. بخش بسیاری از جانعه فارغ التحصیل دانشگاه هستند و اقبال بسیاری نیز به حوزه آی تی بوده است. حالا این بخش بزرگ بیکارند و بدترین مدل برخورد با این نیروها استخدام آنها و پرداخت حقوق به آنهاست که تمام خلاقیت آنان را از بین می برد. این تحول در حوزه فناوری اطلاعات کم کم شکل می گیرد. مانند کسب و کارهای مبتنی بر هوشمندی که شکل گرفته است.

تهران شهری با انبوه مشکلات زیست محیطی است.
وی با بیان اینکه تهران شهری با انبوه مشکلات زیست محیطی است، یادآور شد: بعنوان مثال اگر در مراجعات شهروندان به شهرداری تحول ایجاد نشود قطعا مستعد فساد است. آقای نجفی به من گفت: ما این حوزه را به دهه شصتی ها دادیم، ببینیم چه کار می کنید. ایشان به جامعه دهه شصتی ها اعتماد کرده است و کار خوبی است. شرط اصلی اما این است که شجاعانه شاخص ها را اعلام کنیم. شهردار تهران تاکید کرد که بگوییم میزان تولید گازکربنیک چقدر است و با توسعه شهر هوشمند می خواهیم به چقدر برسانیم؟ مدیریت ترافیکی شهر ما چگونه است و می خواهیم آنرا به چه‌ وضعیتی برسیم؟ باید برای رسیدن به این پاسخ ها شاخص گذاری کنیم.

جهرمی با بیان اینکه حرف شهردار تهران برای آن جوانانی که می خواهند کسب و کار راه بیاندازند، پیام دارد، تاکید کرد: در شهر هوشمند تعداد ساختمان های هوشمند ده هزار عدد است، و ما می خواهیم این عدد را به دویست هزار برسانیم. جوانانی که فعال هستند نه از ما پول می خواهند و نه کمک، فقط می خواهند مانع نباشیم. این جوانان از ما می خواهند که شرایطی را فراهم کنیم که هزینه و فایده کسب و کارشان منطقی باشد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران با توجه به بزرگی و سطح مشکلاتی که تجربه می کند پدر همه شهرداری های کشور محسوب می شود، گفت: ما در جلسه ای که با شهردار تهران داشتیم بنا شد فاز مطالعاتی این فرایند را در یکی از مناطق آزاد برپا کنیم. من در صحبت با شهر‌داری های مشهد و شیراز و… دیدم آنها هم به دنبال این موضوع هستند. چه خوب است اگر این جلسات به رسیدن به شاخص ها منتج شود. یکی از معضلاتی که ما د‌ر توسعه زیرساخت ها داریم، مشکلاتی است که با شهرداری ها و عدم تعیید تکلیف برای رگولاتوری اوپراتورهاست. نتیجه این می شود که بخاطر بعضی عبارات خاص داریم شهروندان را محدود می کنیم.

وزیر ارتباطات کشور با بیان اینکه با توجه به تیم مدیریتی مجموعه دکتر میرزایی در شهرداری می توانیم پیشرفت های خوبی داشته باشیم، افزود: برای بهداشت و سلامت مردم در حوزه پخش فرکانس ها، حفظ فاصله سالم بین دکل ها چاره ای نداریم جز این که با هم تشریک مساعی کنیم و با شاخص گذاری به نتیجه برسیم. ما در نظام های مختلف و برنامه ها حرف های بزرگ میزنیم اما هنوز نتوانسته ایم یک دکل بزنیم که هر سه اپراتور با هم از آن استفاده کنند، این سلامت مردم را به خطر می اندازد. این موضوع امنیت ذهنی مردم را به هم ریخته است. وقتی تعارض به وجود می آید نمی توانیم دیگر پیشرفت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه به ما تکلیف شده که سرعت دسترسی مردم را به حداقل بیست مگابیت برسانیم. این یعنی ای دی اس ال دیگر معنی ندارد و باید قطعا فیبر را به داخل خانه ها برسانیم، بیان کرد: شش ماه از وزارت بنده می گذرد و آمار الان اصلا هنوز مناسب نیست. گیر اول سرمایه گذاری است که امیدوارم سازمان بورس در‌ برطرف کردن آن کمک کند. و حوزه دوم درگیر تعامل با شهرداری هاست درحالیکه یک بازی کاملا برد برد است. باید بتوانیم با تعامل و با تکیه بر توسعه فناوری اطلاعات تغییرات جدی در زندگی مردم به وجود بیاوریم.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ نباید از نگاه تبلیغات و برندینگ غافل بود. خود من بعنوان یک شهروند از مصادیق شهر‌ هوشمند فقط ۱۳۷ را می شناسم. ما باید بدانیم یکی از مؤلفه های شهر هوشمند شهروند هوشمند است پس باید شهروندان را از وجود خدمات و کیفیت آنها آگاه کنیم./موج

مطالب مرتبط