تشخیص سرطان مری و معده با آزمایش تنفس

تشخیص سرطان مری و معده با آزمایش تنفس

به گفته‌ی محققان با انجام آزمایش تنفس، پزشکان می‌توانند سرطان معده و مری را تشخیص دهند. محققان می‌گویند می‌توان از این آزمایش به عنوان یک آزمایش اولیه برای بیماران استفاده کرد.

به گزارش آردی نیوز به نقل از مدیکال اکسپرس، در یک کارآزمایی بالینی 335 بیمار این آزمایش را انجام دادند، این آزمایش می‌تواند با دقت 85 درصد سرطان را از بیماری‌های خوش خیم شناسایی کند. بر خلاف روش‌های دیگر، این تست غیر تهاجمی است. این مطالعه توسط محققان “کالج سلطنتی لندن”(Imperial College London) انجام شد.

دانشمندان امیدوارند که این آزمایش بتواند به پزشکان در مسیر درمان بیماران کمک کند. آنها معتقدند که در آینده، آزمایش تنفس نیز همانند آزمایش خون در آزمایشگاه‌ها انجام خواهد شد.

آزمایش تنفس با بررسی ترکیب شیمیایی در بازدم می‌تواند سرطان مری و معده در بیماران را تشخیص دهد. سرطان‌ها یک بوی متمایز از ترکیبات آلی فرار (VOC) دارند. ترکیبات آلی فرار مواد شیمیایی حاوی کربن در تمام موجودات  هستند که می‌توانند به پزشکان در تشخیص زود هنگام بیماری کمک کنند.

محققان قادر بودند تعداد ترکیبات آلی فرار در نمونه‌های تنفسی را با استفاده از طیف سنج جرمی، یک ابزار تحلیلی که برای شناسایی مواد شیمیایی موجود در یک نمونه استفاده می‌شد، شناسایی و اندازه گیری کنند.

در میان 335 فردی که این آزمایش را انجام دادند، 163 نفر از آنها مبتلا به سرطان مری یا معده بودند و 172 بیمار نیز مبتلا به بیماری‌های خوش خیم معده بودند.

این تیم در حال انجام تحقیقاتی برای بهبود عملکرد این آزمایش هستند تا پزشکان بتوانند توسط این آزمایش سرطان‌های دیگر مانند سرطان پانکراس را نیز تشخیص دهند.

پروفسور “جورج هنا”(George Hanna) محقق ارشد این مطالعه از کالج سلطنتی لندن گفت: ما توانستیم برای اولین بار آزمایش تنفس برای تشخیص سرطان مری و معده را بر روی یک گروه وسیعی از بیماران مراکز مختلف انجام دهیم. سرطان‌های معده و مری اغلب بسیار دیر و زمانی تشخیص داده می‌شوند که دیگر درمان فایده‌ای ندارد.

یک نیاز واقعی برای تشخیص زود هنگام سرطان وجود دارد. تشخیص زودهنگام سرطان به بیماران امکان می‌دهد که سریع‌تر مراحل درمان را شروع کنند.

بیش از 15 هزار مورد جدید سرطان معده و مری در انگلستان گزارش شده است. 15 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان ناشی از سرطان معده و مری است.

هر دو این سرطان‌ها معمولا در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شوند، در حالی که علائم این بیماری در اویل شروع این بیماری نیز قابل تشخیص است.

پزشکان با انجام آندوسکوپی، می‌توانند سرطان‌های مری و معده را تشخیص دهند.

با این حال، این روش تهاجمی است و تنها دو درصد از بیماران که آندوسکوپی می‌شوند سرطان مری و معده در آنها تشخیص داده می شود.

این مطالعه در مجله “JAMA Oncology ” منتشر شد. / ایسنا

مطالب مرتبط