تشخیص سکته قلبی با اپل واچ ممکن است

اخیرا پژوهشگران اظهار کرده‌اند ساعت هوشمند اپل علاوه بر قابلیت‌های فراوان یک قابلیت منحصر به فرد دارد و آن این است که قادر به تشخیص سکته قلبی در کاربران است.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از دیلی‌میل، پژوهشگران بیمارستانی در مادرید مدعی هستند که اپل واچ می‌تواند بدون تشخیص دهد که آیا کاربر حمله قلبی داشته است که خود متوجه آن نشده باشد.

پژوهشگران بیمارستان “کلینیکو سان کارلوس”(Clinico San Carlos) در مادرید اخیرا گفته‌اند پس از اینکه کاربران ساعت اپل را بر روی قفسه سینه یا  مچ پای خود قرار دهند این ساعت می‌تواند علامت مسدود شدن رگ‌های خونی را تشخیص دهد.

اخیرا پژوهشگران اعلام کرده‌اند این ساعت ۳۵۰ پوندی اپل با تشخیص امواج الکتریکی اندام بدن، ضربان نامنظم قلب کاربر را تشخیص می‌دهد. بنابر گزارش‌ها کاربرانی که دارای اپل واچ سری ۵ یا سری ۴ هستند قادر به انجام این کار هستند.

این ساعت مانند دستگاه الکتروکاردیوگرام (ECG) که چندین دهه است که در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، عمل می‌کند. هر بار که قلب شما می‌زند، پالس‌های الکتریکی ریز و درشتی به دور بدن شما ارسال می‌کند. اپل واچ بر روی این سیگنال‌ها نظارت و آنها را ثبت می‌کند و داده‌ها را برای پزشک کاربران ارسال می‌کند و اجازه می‌دهد تا آنها ببیند که قلب کاربران در چه وضعیتی است.

آزمایش الکتروکاردیوگرام شامل اتصال تعدادی حسگر چسبناک و کوچک به نام الکترود به بازوها، پاها و قفسه سینه است تا پزشکان دریابند چقدر خون در بدن پمپاژ می‌شود. اپل واچ جریان‌های الکتریکی را با استفاده از برنامه الکتروکاردیوگرام شناسایی می‌کند و ضربان قلب نامنظم را تشخیص می دهد. اما از آنجا که چندین الکترود برای چسبیدن به بخش‌های مختلف بدن به طور همزمان وجود ندارد، هنوز مشخص نیست که آیا اپل واچ می‌تواند به طور دقیق حمله قلبی را تشخیص دهد یا خیر. محققان بیمارستان “کلینیکو سان کارلوس”(Clinico San Carlos) در مادرید ادعا می‌کنند که اپل واچ قادر به تشخیص دقیق حمله قلبی است.

اپل واچ سری ۵

اپل ماه سپتامبر طی مراسمی علاوه بر رونمایی از سری جدید گوشی‌های آیفون از سری جدید اپل واچ‌های خود نیز رونمایی کرد. قیمت اپل واچ سری ۵ نسخه جی.پی.اس ۳۹۹ دلار و نسخه شبکه سلولی(Cellular) آن ۴۹۹ دلار است.

قابلیت‌های اپل واچ سری ۵ از دیگر سری‌های آن بیشتر است و بیشتر به سلامت کاربران توجه کرده است و علاوه بر این موضوع ویژگی‌هایی برای ناوبری از جمله قطب نما داخلی نیز در آن تعبیه شده است.یکی از نکاتی که این ساعت را متمایز می‌سازد این است که نمایشگر این ساعت همیشه روشن است و این موضوع کاربران را قادر می‌سازد که بتوانند همیشه و در هر زمانی از آن استفاده کنند.

در سری ۵ اپل واچ از نمایشگر پلی سیلیکون و اکسید با درجه حرارت پایین(LTPO)، درایور صفحه نمایش فوق‌العاده کم قدرت، مدار یکپارچه مدیریت انرژی و حسگر جدید نور محیط برای افزایش عمر باتری آن استفاده شده است. به گفته کمپانی اپل با هر بار شارژ می‌توان تا ۱۸ ساعت از این ساعت استفاده نمود. از ویژگی‌های نسل جدید اپل‌واچ می‌توان به قطب‌نمای داخلی و اپلیکیشن نقشه‌ی به‌روزشده و قابلیت‌های نظارتی بر سلامت و ایمنی بدن اشاره کرد. قابلیت تماس بین‌المللی با سرویس اورژانس نیز در این ساعت هوشمند برای کاربران فراهم شده است.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Annals of Medicine” منتشر شد. /ایسنا

مطالب مرتبط