تعریفی فناوری دیگر در دنیای لیزر / زیمکس

اپتیک استودیو یا همان زیمکس تنها نرم‌افزار cad برای کاربردهای اپتیکی است، که توانایی طراحی سامانه‌های اپتیکی، روشنایی و لیزری، سنسورهای نوری و تصویربرداری را در پلت فرم جمع‌آوری کرده است. زیمکس نرم‌افزاری کاربردی برای مهندسین اپتیک، لیزر و فوتونیک و طراحان سیستم‌های اپتیکی است.
به گزارش آردی نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ زیمکس اولین نرم‌افزار طراحی اپتیک تحت ویندوز است، که در سال 1990 طراحی و نوشته‌شده است، نسخه‌های اولیه این نرم‌افزار، باهدف طراحی کلاسیک لنز نوشته‌شده بودند، ولی اکنون باگذشت سال‌ها توانایی‌ها و وسعت سیستم‌های که می‌تواند پوشش دهد فوق‌العاده گسترش پیداکرده است.

طراحی سیستم‌های اپتیکی تصویربرداری 
از دیگر کاربردهای این نرم‌افزار؛ طراحی سیستم‌های اپتیکی تصویربرداری است. سامانه‌های اپتیکی تشکیل‌دهنده تصویر در طیف وسیعی از محصولات مورداستفاده قرار می‌گیرند و صنایع بسیاری را در برمی‌گیرند، اپتیک استدیو گزینه‌ای مناسب برای دانشمندان و مهندسان جهت طراحی بهتر تلسکوپ؛ دوربین، لنز سنسور برای مریخ‌نورد، میکروسکوپ دو فوتونی برای تصویربرداری عصبی و بسیاری موارد دیگر است.

طراحی سیستم‌های روشنایی 
در این نرم‌افزار برای شبیه‌سازی و طراحی در زمینه ویژگی‌های سامانه‌های روشنایی وجود دارد. بحث روشنایی و نورپردازی بخشی از طراحی سامانه‌های اپتیکی است که به ایجاد الگوهای روشنایی یکنواخت یا حداقل با تغییرات ملایم منابع نوری واقعی توجه دارد. این نوع طراحی روشنایی و نورپردازی واقعاً پیچیده است؛ زیرا منابع روشنایی عموماً یکنواخت نیستند، نرم‌افزار اپتیک استدیو ازآنجاکه امکانات ویژه‌ای را با استفاده از محاسبات پیشرفته فیزیکی برای حصول نتایج دقیق، شبیه‌سازی و مدل‌سازی به کار می‌برد.

مطالب مرتبط