تودوزی چرم محصولات خودروسازان بزرگ محیط زیست را نابود می‌کند

شرکت لندرور – جگوار رسیدگی به یافته‌های تحقیقی را آغاز کرده که مدعی است این شرکت در ماشین‌های خود از چرمی استفاده می‌کند که به نابودی جنگلی در آمریکای جنوبی منجر می‌شود. این جنگل زیستگاه یکی از آخرین قبائل دست‌نخورده جهان است.

شرکت بی‌ام‌و نیز در میان خودروسازان بزرگی است که متهم‌ هستند از منطقه چاکو پاراگوئه چرم خریداری می‌کنند. این منطقه به طور غیرقانونی به پرورش دام می‌پردازد.

به گزارش محققان، این منطقه سریع‌تر از هر جای دیگری از کره زمین درگیر جنگل‌زدایی است چرا که برای تأمین گوشت و چرم جهانی آن را به چراگاه حیوانات تبدیل کرده‌اند.

گزارشی از گروه تحقیقات زیست‌محیطی «ناظر زمین» مدعی است کشتارگاه‌هایی که به خرید دام از این دامداران می‌پردازند چرم گاوها را به دباغی‌هایی می‌فروشند که با برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی اروپا همکاری می‌کنند.

در این گزارش آمده، هیچ یک از ۱۰ شرکت بزرگ خودروسازی اروپا با مبلمان داخلی چرم نتوانستند مبداء چرمی را که در ماشین خود به کار می‌برند پیدا کنند، و این از نظر محققان تازه «ابتدای راه» است.

این گزارش، موسوم به «سرقت عظیم چاکو»، می‌گوید دام‌پروران در منطقه چاکو به طور غیرقانونی به خالی کردن زمینی پرداختند که قبیله آیوری توتوبیوسود در آن ساکن است. این قبیله تنها انسان‌های بدوی هستند که به طور خودخواسته به دور از تمدن خارج از آمازون زندگی می‌کنند.

چاکو همچنین منزلگاه صدها نژاد از پرندگان، خزندگان و پستانداران، از جمله جگوار، مورچه‌خوارهای عظیم، پلنگ راه‌راه و شیر کوهی است.

محققان مخفی جلساتی را با رؤسای دباغی، رازداران دولتی و فعالان حقوق بومیان تشکیل دادند و با دیدار از دام‌پروران مناطق دور به بررسی شواهدی از چگونگی نابودی سرزمین گران چاکو پرداخته‌اند.

طبق برآوردهای گروه ناظر زمین، سال گذشته در هر دو دقیقه مساحتی به وسعت یک زمین فوتبال در منطقه چاکو پاراگوئه صاف شده است.

مدیران یکی از بزرگ‌ترین دباغی‌های پاراگوئه، که به تأمین دام قاچاق از جنگل‌های پاکسازی شده می‌پردازد، به محققان گفته‌اند که چرم آن‌ها در لندرور جگوار، از جمله سری ایوک رنجرور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این گزارش حاکی است بی‌ام‌و پذیرفته که از دو کشتارگاهی چرم خود را تأمین می‌کند که معلوم شده آن‌ها هم دام خود را از دام‌پرورانی می‌خرند که جنگل‌های توتوبیوسود را به طور غیرقانونی قطع می‌کنند.

پاراگوئه سالانه حدود ۵۰ هزار تن چرم نیمه دباغی‌شده صادر می‌کند، که تقریبا دو سوم آن به اروپا وارد می‌شود تا شرکت‌های چرم‌سازی برای فروش به خودروسازان آن‌ها را آماده کنند.

صنعت خودرو، که سالانه حدود ۶۰ میلیون پوست گاو را مورد استفاده قرار می‌دهد، بسیاری از چرم‌های خود را از طریق جنگل‌های آمازون به دست می‌آورد. جنگل‌زدایی غیرقانونی در آمازون برزیل در وسعت زیادی انجام می‌شود.

بر اساس اسناد، پرورش دام اولین دلیل نابودی جنگل‌های استوایی در جهان است و صنعت چرم بسیار عقب‌تر از سایر بخش‌هایی نظیر روغن گیاهی و کاکائو است که در فرآیند جنگل‌زدایی فعالیت دارند.

نهادهای ناظر از جمله سازمان ملل نابودی دو دهه گذشته منطقه چاکو را که قرن‌هاست منزلگاه قبایل نیمه متمرکز بوده است، بارها محکوم کرده‌اند.

در فوریه سال ۲۰۱۸، پاکسازی جنگل‌های توتوبیوسود غیرقانونی اعلام شد اما گزارش گروه ناظر زمین نشان می‌دهد که بین آوریل ۲۰۱۸ و ژوییه ۲۰۲۰، بیش از ۲۶۰۰ هکتار از این جنگل‌ها به صورت قاچاقی مسطح شده‌اند.

در گزارش آمده، زنجیره تأمین شرکت‌های خودروسازی فقط «نوک کثیف یک کوه یخی بزرگ» از جنگل‌زدایی و «نقض حقوق بشر» در زنجیره تأمین چرم را نشان می‌دهد.

سام لاوسون، مدیر گروه ناظر زمین، می‌گوید: «هیچ صاحب ماشینی از نشستن روی صندلی چرمی نرم خود احساس خوبی نخواهد داشت اگر بفهمد که برای ساختن آن آخرین آوارگان قبیله بدوی به طور غیرقانونی از سرزمین خود بیرون رانده شده‌اند.»

ناظر زمین می‌گوید رهبران اروپا و بریتانیا باید شرکت‌ها را وادار کنند تا مطمئن شوند زنجیره تأمین لوازم آن‌ها در چنین اعمال خسران‌آوری دخالت ندارند.

همچنین در گزارش آمده که لابی‌گران پرنفوذی که مدعی دفاع از منافع خودروسازان و سایر صنایع هستند با تعامل با سران اتحادیه اروپا مانع از اجرای این قوانین شده و به تضعیف الزامات زیست‌محیطی می‌پردازند که این شرکت‌ها باید رعایت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه، اتحادیه اروپا و بریتانیا با واردات شش میلیون یورو گوشت، چرم و روغن گیاهی از زمین‌هایی که به طور غیرقانونی مسطح می‌شوند، مسؤولیت ده درصد جنگل‌زدایی جهانی را به عهده دارند. ایتالیا و آلمان دو مصرف‌کننده عمده هستند.

یک سخنگوی لندرور جگوار گفت که این شرکت برای بررسی موضوع به سرعت وارد عمل شد و رد زنجیره تأمین لوازم را تا کشتارگاه دنبال کرد. وی گفت: «ما هنوز مدرکی که ادعاهای گروه ناظر زمین را ثابت کند پیدا نکرده‌ایم.  تا روشن شدن موضوع به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم و در این مورد مشخص، تأمین‌کننده چرم در اروپاست که با همکاری تأمین‌کننده چرم خام می‌تواند تأیید کند کدام مزرعه مستقیما در قضیه جنگل‌زدایی دخالت دارد.»

او ادامه داد: «تمام شرکت‌های پاراگوئه که به فروش پوست به چرم‌سازان می‌پردازند، عضو هیأت گوشت پایدار پاراگوئه‌اند و موظف به انجام بهترین اقدامات زیست محیطی و رعایت قوانین دقیق این کشور در مورد حفاظت از منابع طبیعی هستند.»

یک سخنگوی بی‌ام‌و گفت که این شرکت قصد دارد در میان‌مدت از واردات چرم خام از آمریکای جنوبی دست بکشد. وی افزود: «چرم‌سازانی که تأمین‌کنندگان ما در پاراگوئه به خدمت گرفته‌اند یا دارای گواهی طلایی گروه چرم‌سازی هستند و یا از نظر استانداردهای زیست‌محیطی و اجتماعی تأییدیه وزارت تجارت و صنایع پاراگوئه را دارند.»

او ادامه داد: «ما با تأمین‌کنندگان خود تماس گرفته و در حال حاضر هیچ گزارشی از نقض قوانین زیست‌محیطی و اجتماعی دریافت نکرده‌ایم.»

دولت انگلستان مشغول بررسی امکان وضع مقررات منع واردات فرآورده‌هایی است که به جریان جنگل‌زدایی غیرقانونی مربوط می‌شوند.

مطالب مرتبط