توسعه ربات خودران برای ضد عفونی کردن انبارها

پژوهشگران موسسه “ام.آی.تی” در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک ربات خودران شده‌اند که این ربات از نور فوق فرابنفش با طول موج کوتاه(UVC)برای ضدعفونی کردن انبارها استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، از زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ تاکنون ربات‌های زیادی برای ضدعفونی مکان‌های مختلف از جمله بیمارستان‌ها و مکان‌های عمومی توسعه داده شده‌اند، اکنون محققان ام.آی.تی یک ربات ساخته‌اند که از نور فوق فرابنفش با طول موج کوتاه(UVC) برای ضدعفونی کردن انبار استفاده می‌کند.

محققان ام.آی.تی روشی جدید برای ضدعفونی کردن فضاهایی همانند انبار از کروناویروس و سایر عوامل بیماری زا ایجاد کرده‌اند و آن توسعه یک ربات مجهز است که با انتشار نور فوق فرابنفش با طول موج کوتاه می‌تواند انبارها را ضدعفونی کند.

 نور فوق فرابنفش با طول موج کوتاه(UVC) قادر به ضد عفونی کنندن سطوح و خنثی کردن ذرات ویروس افشانه‌ای است، اما قرار گرفتن انسان‌ها در معرض این نور برای آن‌ها خطرناک است.

با توجه به این موضوع پژوهشگران آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی ام.آی.تی با همکاری شرکت “آوا رباتیکس”(Ava Robotics) موفق به توسعه رباتی شدند که بتواند به طور مستقل حرکت کرده و آن مکان‌ها را ضدعفونی کند.

محققان نمونه اولیه این ربات را در بانک غذای گریتر بوستون(GBFB) مستقر کردند. این ربات با سرعت حدود ۰.۲۲ مایل در ساعت در انبار بانک غذاd گریتر بوستون حرکت کرد و آنجا را ضدعفونی کرد. با این سرعت ربات مذکور می‌تواند در حدود نیم ساعت حدود ۴۰۰۰ فوت مربع(کل انبار) را ضدعفونی کند و تقریباً ۹۰ درصد ذرات کروناویروس روی سطوح را از بین ببرد.

محققان معتقدند که این ربات می‌تواند برای ضد عفونی کردن محیط‌های دیگر مانند کارخانه‌ها، رستوران‌ها، سوپر مارکت‌ها و مدارس مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم قادر به تهیه نقشه از یک مکان معین است و می‌تواند بین نقطه مسیر و سایر مناطق مشخص شده حرکت کند.

اداره حمل و نقل شهری آمریکا نیز در حال حاضر در حال آزمایش جعبه‌های مجهز به نور فرابنفش به عنوان راهی برای ضدعفونی کردن متروها و اتوبوس‌ها است.

مطالب مرتبط