تولید ضدعفونی‌کننده‌های سبز برای مقابله با کرونا

بر پایه مواد طبیعی و غیر سمی محقق شد

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید ضدعفونی کننده‌هایی سبز بر پایه مواد طبیعی و غیر سمی برای مقابله با کروناویروس شدند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، دکتر مهران جوانبخت، عضو هیات مدیره شرکت و هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه امیرکبیر گفت: این روزها تقاضا برای ضد عفونی کننده‌ها به طرز چشمگیری افزایش یافته است. کروناویروس جدید که باعث COVID-۱۹ می‌شود، بسیاری از افراد را برآن داشته تا در زندگی روزمره از مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده بیشتر استفاده کنند تا آنها را از آنچه سازمان بهداشت جهانی اکنون رسماً به عنوان بیماری “همه گیر” طبقه بندی کرده است، مصون کند.

وی افزود: بسیاری از مواد موجود در ضد عفونی کننده‌های متداول به علت سمیت شان نگرانی‌هایی را برای مصرف کننده‌ها به خصوص قشر آسیب پذیر به همراه داشته است. این مواد می‌توانند از طریق پوست یا غشای مخاطی، استنشاق یا بلع، جذب بدن شده و عوارضی از جمله سرطان، آسم، حساسیت، آسیب‌های پوستی و بیماری‌های عصبی به وجود آورند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بر اساس گزارش‌های معتبر بین‌المللی مواد سمی موجود در ضدعفونی کننده‌ها علت ۱۱ درصد آسم افراد بزرگسال است و ۵ درصد از سرطان کودکان و ۳۰ درصد از آسم  کودکان نیز مربوط به قرار گرفتن آنها در معرض مواد شیمیایی است.

وی افزود: ایده تولید مواد ضدعفونی کننده موثر بر میکروارگانیسم‌های مضر به ویژه کروناویروس جدید بر پایه مواد طبیعی و غیر سمی باعث شد تا شرکت ما بررسی‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام دهد و با همکاری اساتید دانشکده شیمی اقدام به تهیه ۳ ضدعفونی کننده سبز بر پایه مواد طبیعی و غیر سمی پراستیک اسید، لاکتیک اسید و نقره دی هیدروژن سیترات (SDC) کند.

به گفته وی، این ضدعفونی کننده‌ها بعد از استفاده هیچ گونه ماده مضری برجا نمی‌گذارند.

جوانبخت خاطر نشان کرد: ضد عفونی کننده‌های سبز پایه تکنولوژی SDC به روش الکترولیز یون نقره در سیتریک اسید تهیه شده و برخلاف اغلب ضدعفونی کننده‌های پایه یون نقره، این تکنولوژی باعث پایداری یون نقره می‌شود و در حضور اسید سیتریک اثر مضاعفی در خواص ضدعفونی کنندگی  دیده شود.

وی ادامه داد: این تکنولوژی سبز تنها در انحصار ۳ کشور در دنیا بوده و با توجه به تقاضای جهانی بالا در زمینه ضدعفونی کننده‌های سبز امکان صادرات این محصول استراتژیک که مورد تایید EPA و FDA نیز بوده، برای کشور فراهم شده است.

جوانبخت گفت: محصولات سبز تولیدی ما بر اساس آخرین پروتکل‌های جهانی در حوزه سلامت نیز دارای مواد موثر کاملا غیر سمی بوده و به عنوان محصولات سبز طبقه‌بندی شده‌اند. از طرفی نتایج آزمایش‌های میکروبیولوژی در آزمایشگاه‌های مرجع و معتمد وزارت بهداشت و درمان نشان داد که ضدعفونی کننده‌های پیشنهادی بر طیف گسترده‌ای از میکروارگانیسم‌ها موثر است.

وی خاطر نشان کرد: ضدعفونی کننده پایه SDC  در زمان یک دقیقه کروناویروس را از بین می‌برد و تا ۲۴ ساعت اثر حفاظتی خود را در محل دارد.

وی با بیان اینکه برخی شرکت‌های بزرگ در اروپا و امریکا نیز اخیرا شروع به عرضه یک محصول ضد کرونا بر پایه فرمولاسیون ضدعفونی کننده پراسید این شرکت کرده‌اند، گفت: با توجه به دستیابی به دانش فنی تولید پراستیک اسید در محدوده ۰٫۴ درصد تا ۳۰ درصد، محصول سبز تولیدی بر پایه پراستیک اسید و هیدروژن پراکسید بر گستره وسیعی از میکروبها، قارچ‌ها، ویروس‌ها، اسپرها موثر بوده و بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته در مدت ۳۰ ثانیه میکروب‌ها و در زمان ۲ دقیقه کروناویروس را از بین می‌برد.

وی در خصوص محصول دیگر این شرکت گفت: محصول سبز سوم این شرکت بر پایه ماده طبیعی لاکتیک اسید است و برای اولین بار در کشور تولید شده است. این محصول مختص ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات طراحی و تهیه شده است و بر اساس پروتکل‌های جهانی بعد از شستشو نیاز به آبکشی ندارد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اقشار آسیب پذیر جامعه از نظر سلامت از جمله کوکان و افراد مسن و همچنین کادر درمان مراکز بهداشتی و کلینیکی که به دلایلی بیشتر در معرض مواد ضدعفونی کننده هستند، ترجیحا توصیه شده از ضدعفونی کننده‌های غیر سمی و سبز استفاده کنند؛ به همین منظور امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در مدارس و دانشگاه‌ها و کلینیک‌های بهداشتی اغلب از محصولات سبز استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: به همین منظور این شرکت دانش‌بنیان هم در گام‌های بعدی سعی دارد با نظارت و حمایت وزارتخانه‌های مرتبط عرضه محصولات سبز در مدارس، دانشگاه ها، آموزشگاه‌ها، باشگاه‌ها و کلینیک های بهداشتی را در اولویت کاری خود قرار دهد.

عضو هیات مدیره این شرکت دانش بنیان گفت: در حالی که در دنیا محصولات سبز قیمت بالاتری نسبت به محصولات مشابه دارند با بومی سازی ۳ ضدعفونی کننده سبز، شرکت ما قادر است این محصولات را با قیمت حتی کمتر از محصولات مشابه تقدیم هموطنان کند.

وی تاکید کرد: بر اساس استانداردهای جهانی ضدعفونی کننده سبز محصولی است که علاوه بر خواص مطلوب ضدعفونی کنندگی تمام اجزای آن غیر سمی است و موجب عوارض و خسارت افراد و محیط زیست نمی‌شود.

مطالب مرتبط