تولید محصولات کشاورزی با فناوری اصلاح ژن

یک شرکت آمریکایی موفق شده با استفاده از فناوری اصلاح ژن، یک محصول گیاهی تولید کند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از دیلی‌میل، یک شرکت کوچک آمریکایی، با پیشرفت غیرمنتظره‌ای در مهندسی ژنتیک موفق شده بر بزرگترین شرکت‌های کشاورزی جهان غلبه کند. این شرکت با DNA اصلاح شده، محصولی را تولید کرده است.

شرکت “کالیکست”(Calyxt Inc) که هشت سال پیش توسط یک استاد ژنتیک بنیانگذاری شد، برای تولید یک روغن سالم، ژن‌های گیاه سویا را تغییر داده است.

در بهار سال جاری، 78 کشاورز، سویا را در 17 هزار جریب زمین واقع در ایالات داکوتای جنوبی و مینه‌سوتای آمریکا کاشتند. انتظار می‌رود که این محصول، نخستین محصول اصلاح ژنتیکی باشد که موفق می‌شود به بازار فروش راه یابد.

فناوری اصلاح ژنتیکی محصول، از سال 1990 پدید آمد اما با ظهور استارتاپ‌های گوناگون و رقبای کوچک‌تر، به میدان رقابت بزرگتری وارد شد زیرا تولید محصولات اصلاح شده ژنتیکی، هزینه بسیار کمی داشت و “وزارت کشاورزی آمریکا” (USDA) تصمیم گرفت این جریان را تعدیل نکند.

“فردریکو تریپودی” (Federico Tripodi)، مدیرعامل این شرکت گفت: این موفقیت، برای چنین شرکت کوچکی، بسیار هیجان‌انگیز است. رسیدن شرکت ما به این موفقیت، موجب علاقه بیشتر به صنعت خواهد شد.

فناوری اصلاح ژنتیکی، ژن‌های خاصی را در یک ارگانیسم هدف قرار می‌دهد و ژن‌های مرتبط با ویژگی‌های خاص را مختل می‌کند یا آنها را برای رسیدن به یک ویژگی مثبت، تغییر می‌دهد. در مقابل، اصلاح سنتی ژن، فرآیند انتقال یک ژن از نوعی ارگانیسم به یک نوع دیگر است و هنوز کاملا مورد قبول مصرف‌کننده نیست.

اصلاح ژن، به برداشت محصول بیشتر، رسیدن به محصولات مورد نظر و خوش‌طعم‌تر کمک می‌کند. به گفته تحلیلگران، این نتایج، بازار فروش دانه را در طول دهه، ارتقا خواهند داد.

“کالیکست” در نظر دارد روغن تولید شده از راه اصلاح ژنتیکی را به شرکت‌های صنایع غذایی بفروشد و طرح‌های دیگری نیز درباره محصولات اصلاح شده ژنتیکی از جمله گندم ها و سیب‌زمینی‌های دارای فیبر بالا دارد.

تولید و فروش محصولاتی که اصلاح ژنتیکی آنها به شکل سنتی صورت گرفته، 150 میلیون دلار هزینه دارد و تنها برخی از شرکت‌های بزرگ، از عهده آن برمی‌آیند؛ در حالی که در فناوری جدید اصلاح ژن، هزینه تا 90 درصد کاهش می‌یابد.

در حال حاضر، “سازمان غذا و داروی آمریکا” (FDA) قصد دارد فناوری اصلاح ژنتیکی را در هر دو شاخه گیاهی و حیوانی مدیریت کند. /ایسنا

مطالب مرتبط