تولید نانو ذرات طلا با آب

تولید نانو ذرات طلا با آب

مطالعات جدید نشان می دهد قطرات آب می تواند جایگزین عوامل (agent) سمی در تولید نانو ذرات طلا و نانو سیم ها شود. این دستاورد گام مهمی در حوزه شیمی سبز محسوب می شود.

به گزارش آردی نیوز به نقل از مجله نیچر، عنصر طلا یکی از کم واکنش ترین فلزات واسطه جدول تناوبی است که در مجاورت آب و هوا زنگ نمی زند و تیزه نمی شود.
در حال حاضر از نانو ذرات طلا در موارد مختلفی از جمله تصویر برداری زیستی، حمل دارو، تشخیص گازهای خطرناک و حسگرهای زیستی استفاده می شود. یکی از روش های متداول تولید نانوذرات طلا، ‘ثبیت خورنده کلروآریک طلا’ با یک عامل کاهنده مانند بورو هیدرید سدیم است.
محققان دانشگاه استنفورد با استفاده از قطرات آب،‌ موفق به تولید نانوذرات و نانو سیم های طلا شده اند. این شیوه آغازی برای یک حوزه جدید در شیمی است که می تواند برای تولید نانوذرات طلا و فلزات دیگر به کار رود.
این مطالعه نشان می دهد نانوذرات طلا در میکرو قطرات آب،‌ 100 هزار بار سریعتر رشد می کنند. در واقع در این آزمایش، قطرات آب جایگزین عوامل کاهنده که عموما سمی هستند، شده اند. این دستاورد گام بزرگی برای استفاده از نانوذرات طلا در پزشکی و کاربردهای زیست محیطی محسوب می شود.نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

مطالب مرتبط