جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۰ به دو دانشمند آمریکایی و یک دانشمند بریتانیایی اهدا شد

هاروی آلتر و چارلز رایس، دانشمندان آمریکایی، و مایکل هوتون، دانشمند بریتانیایی، برای کشف ویروس هپاتیت نوع سی، که از عوامل اصلی بیماری‌های کبدی است و زندگی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد، برنده جایزه نوبل پزشکی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه، کمیته نوبل با انتشار این خبر در تارنمای خود، ضمن اعلام نام برندگان این جایزه در استکهلم تأکید کرد که تحقیقات این سه نفر توانست منشاء هپاتیت منتقل شده‌ از طریق خون را، که دو نوع هپاتیت پیشتر کشف‌شده، یعنی هپاتیت‌های آ و ب، توضیحی برای آن نداشتند، شناسایی کند.

این کشف که به دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ باز‌می‌گردد، جان میلیون‌ها نفر را نجات داده است.

کمیته نوبل گفت: «کشف این سه دانشمند همچنین امکان تولید سریع داروهای ضد این ویروس را فراهم کرد. اکنون، برای نخستین بار در تاریخ، این بیماری قابل درمان است و امید به ریشه‌کن شدن ویروس هپاتیت سی در جهان افزایش یافته است.»

هپاتیت سی از عوامل اصلی سرطان کبد و سیروز کبدی نیازمند پیوند کبد است. برخلاف هپاتیت نوع آ که از طریق غذا و یا آب منتقل شده و منجر به ایجاد عفونتی حاد می‌شود که ممکن است چند هفته طول بکشد، هپاتیت‌های نوع ب و سی از طریق خون منتقل می‌شوند.

هپاتیت نوع ب در سال ۱۹۶۷ توسط دانشمند آمریکایی باروک بلومبرگ کشف شد. او در سال ۱۹۷۷ برای این کشف خود برنده جایزه نوبل پزشکی شد.

اما این کشف نتوانست توضیحی برای علت تمامی موارد هپاتیت که با گذر زمان رایج‌تر شده بود، ارائه دهد.

 نیلز-گوران لارسون، از اعضای کمیته نوبل می‌گوید پیش از کشف هپاتیت سی، دریافت خون بسیار پرخطر و درست مانند شرکت در شرط بندی «رولت روسی» بود.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که هر سال بیش از ۷۰ میلیون مورد ابتلا به هپاتیت سی و ۴۰۰ هزار مرگ ناشی از آن در جهان مشاهده می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶ برنامه‌ای را برای ریشه‌کن کردن این بیماری تا سال ۲۰۳۰ ارائه داد.

برندگان جایزه نوبل پزشکی امسال

هاروی‌آلتر متولد سال ۱۹۳۵ در نیویورک است. او تحقیقات خود در مورد هپاتیت سی را در انستیتوی ملی بهداشت آمریکا در ایالت مریلند – جایی که هنوز هم در آنجا مشغول کار است – انجام داد. او متوجه نوعی عفونت ناشناخته دیگر شد که نه هپاتیت نوع آ بود و نه نوع ب. از همان موقع، جستجو برای پیدا کردن ویروس جدید شروع شد.

چالرز رایس در سال ۱۹۵۲ در‌ ساکرامنتو کالیفرنیا به دنیا آمده است. او پژوهش بر روی هپاتیت را در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام داد و در حال حاضر، در دانشگاه راکفلر در نیویورک فعالیت می‌کند.

مایکل هوتون متولد سال ۱۹۵۰ در بریتانیا است. او در مؤسسه بیوتکنولوژی «کایران کورپوریشن» در کالیفرنیا کار می‌کرد و توانست توالی ژنتیک ویروس را در آنجا پیدا کند. او سپس به دانشگاه آلبرتا در کانادا منتقل شد.

اهمیت ویژه نوبل پزشکی امسال به دلیل همزمانی با شیوع ویروس کرونا

جایزه نوبل پزشکی، امسال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا اهمیت تحقیقات پزشکی برای سلامت جوامع و اقتصادهای سراسر جهان را بیش از پیس برجسته کرد.

ویل ایروینگ، ویروس‌شناس از دانشگاه ناتینگهام، می‌گوید: «ما می دانستیم که در منبع خون انتقالی ویروسی وجود دارد؛ چرا که وقتی افراد خون دریافت می‌کردند دچار آسیب کبدی می‌شدند. اما هیچ کاری از دست پزشکان ساخته نبود، چون نمی‌دانستیم این‌ویروس چیست و آزمایشی برای آن وجود نداشت.»

پاتریک ارنفورس، یکی از اعضای کمیته نوبل، با اشاره به رقابت جهانی برای مقابله با ویروس کرونا به خبرنگاران گفت که نخستین گام، شناسایی ویروس‌ است که نقطه آغازی برای تولید دارو و واکسن برای آن خواهد بود.

جایزه نوبل که ۱۲۴ سال پیش توسط آلفرد نوبل بنیان گذاشته شد با مدال طلا و جایزه نقدی ۱۰ میلیون کرون سوئدی (معادل بیش از یک میلیون و ۱۱۸ هزار دلار) همراه است.

جایزه نوبل پزشکی نخستین جایزه از شش جایزه نوبل امسال است. جوایز دیگر از دستاوردهای برجسته در زمینه‌های فیزیک، شیمی، ادبیات، صلح، و اقتصاد تجلیل می‌کنند.

مطالب مرتبط