حقایقی جالب درباره سیاره “زهره”

“آژانس فضایی اروپا” اخیرا با انتشار تصویری در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: آیا در مورد سیاره زهره چیزی شنیده‌اید؟

در اینجا ما ۵ حیقیت جالب درباره این سیاره که توسط ماموریت “ونوس اکسپرس” (Venus Express) به دست آمده را برایتان بازگو می‌کنیم.

  • چندین سیاره در منظومه شمسی از جمله زمین دارای گرداب‌های طوفان مانند هستند، جایی که ابرها و بادها به سرعت در اطراف قطب‌ها می‌چرخند. برخی از این‌ها اشکال عجیبی به خود می‌گیرند؛ اما هیچ یک به اندازه گرداب قطب جنوب سیاره زهره متغیر یا ناپایدار نیستند.
  • رادار و نقشه‌برداری جاذبه از سیاره زهره، هزاران آتشفشان و دشت‌های گسترده آتشفشانی را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده این موضوع است که آنها در ۵۰۰ میلیون سال گذشته نیز در سطح سیاره ظاهر شده‌اند. به نظر می‌رسد این بدان معناست که این سیاره در حال حاضر دارای آتشفشان‌های فعال است، اما یافتن شواهد مستقیم این امر دشوار است.
  • ونوس اکسپرس همچنین کشف کرد که مکان برخی ویژگی‌های/خصوصیات سطح این سیاره همانند قبل نیست و شواهد نشان می‌دهد که سیاره زهره کمی آهسته‌تر از آنچه قبلا اندازه‌گیری شده بود، می‌چرخد. دانشمندان با استفاده از طول موج‌های فروسرخ برای نفوذ به پوشش ابر ضخیم و مطالعه سطح سیاره، کشف کردند که برخی از از ویژگی‌های مذکور تا ۲۰ کیلومتر از مکان پیشین خود جابجا شده‌اند.
  • سیاره زهره به‌خاطر جو فوق‌العاده قابل توجه و فوق‌العاده دوار خود که هر چهار روز زمینی یک بار سیاره را فرا می‌گیرد، بسیار مشهور است. این کاملاً در تضاد با چرخش سیاره است که به طور نسبی ۲۴۳ روز زمینی طول می‌کشد.
  • سیاره زهره یکی از سیارات نادر است، چراکه سیاره‌ای است که در داخل آن میدان مغناطیسی ایجاد نمی‌شود. با این حال، زهره در سمت شب خود دارای دنباله مغناطیسی کشیده است. علاوه بر این ماموریت ونوس اکسپرس شواهدی را برای اتصال مجدد مغناطیسی – فرآیند مربوط به شفق‌های قطبی روی زمین – در دنباله مغناطیسی زهره کشف کرده است.
مطالب مرتبط