داروی ضدسالک ایرانی با موفقیت در درمان 100 درصدی بیماری

با تولید ژل موضعی سیناآمفولیش برای درمان سالک، عوارض ناشی از داروهای وارداتی کاهش یافته است و بر این اساس از سوی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، این ژل موضعی به عنوان جایگزین داروهای خارجی برای درمان بیماری سالک معرفی شد. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در قالب نامه‌ای به معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ژل موضعی “سیناآمفولیش” را به عنوان جایگزین داروهای خارجی برای درمان بیماری سالک پیشنهاد کرد. با توجه به شرایط تحریم و مشکلات واردات برخی از مواد دارویی، ابلاغ جایگزینی این نانودارو به جای داروهای خارجی می‌تواند مسیر توسعه‌ بازار این فناوری را هموارتر کند.

به علت کاهش تولید “گلوکانتیم” در شرکت سازنده‌ این ماده در فرانسه، در انتقال دارو از خارج به داخل کشور محدودیت‌هایی ایجاد شده‌  و علی‌رغم این‌که سفارش خرید این ماده از ماه‌های گذشته ارائه شده و منابع مالی آن تأمین شده است، ولی شرکت‌های واردکننده و تأمین‌کننده‌ دارو قادر به انجام تعهدات خود و تأمین گلوکانتیم مورد نیاز کشور نیستند. از این رو رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، ژل موضعی سیناآمفولیش را به عنوان جایگزین مناسب داروهای خارجی پیشنهاد کرده‌ است.

ژل موضعی سیناآمفولیش مورد تأیید سازمان غذا و دارو بوده و بر اساس اظهارات دکتر محمدمهدی گویا استفاده از آن برای درمان موضعی سالک به همراه یکی از آنتیموان‌های پنج ظرفیتی و یا به تنهایی مورد تأیید است. در مواردی که نیاز به انجام درمان سیستمیک نباشد، می‌توان جهت درمان موضعی ضایعات پوستی از ژل موضعی سیناآمفولیش هر 12 ساعت برای مدت 4 هفته استفاده کرد. در بخشی از این نامه آمده است که سفارش خرید ژل موضعی سیناآمفولیش داده شده و در آینده‌ نزدیک در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، برای درمان بیماری سالک، در محل زخم ترکیبات حاوی “آنتیموان” تزریق می‌شود که این فرآیند درمان یک فرآیند طولانی ‌مدت و دردآور است؛ اما داروی ضد سالک سیناآمفولیش به‌ صورت پماد روی زخم قرار می‌گیرد و می‌تواند در مدت زمان کوتاه، زخم را درمان کند. در حال حاضر 90 درصد بیماران مبتلا به سالک در ایران، سوریه، افغانستان، عراق، عربستان سعودی و برزیل هستند.

در این نانو دارو “آمفوتریسین B” درون لیپوزوم قرار داده شده و با استعمال موضعی، لیپوزوم حاوی دارو وارد پوست می‌شود. این لیپوزوم‌ها درون پوست تجزیه شده و آمفوتریسین B رهاسازی می‌شود.  آمفوتریسین B داروی ضد انگل و ضد قارچ مؤثری است که برای درمان بیماری سالک به کار می‌رود. به علت ایجاد سمیت کلیوی توسط این دارو، فرمولاسیون‌های نانویی برای دارورسانی هدفمند در این دارو مورد استفاده قرار گرفت.

ساختار لیپوزومی این دارو موجب شده تا از تأثیرات مخرب ماده سمی بر بدن کاسته شده و اثربخشی آن بهبود یابد.

در بیماری سالک، انگل در بخش داخلی پوست قرار دارد. سیناآمفولیش نانولیپوزوم‌های 100 نانومتری حاوی داروی آمفوتریسین B است که پس از مصرف موضعی میزان نفوذ دارو به بخش‌های حاوی انگل را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه دارو با غلظت بالا در مجاورت انگل آزاد می‌شود. از این رو استفاده از لیپوزوم کارایی و اثربخشی آمفوتریسین B را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

دکتر مهناز قمی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر برای درمان بیماری سالک از آمپول‌ استفاده می‌شود، گفت: این آمپول‌ها در داخل زخم ایجادشده توسط پشه تزریق می‌شود که این روش درمانی بسیار دردناک است، ضمن آنکه با عوارضی همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه نیش پشه ناقل این بیماری گاهی بر روی پلک و یا در نواحی که پوست نازک است، وارد می‌شود، خاطر نشان کرد: برای درمان سالک با آمپول گاهی 20 تا 30 بار نیاز به تزریق است، از این رو در این روش درمانی، بیماران رنج بسیاری می‌ببینند.

قمی با تاکید بر اینکه درمان با استفاده از آمپول درمان 100 درصدی نیست، یادآور شد: با داروی ضد سالک در فرم آمپول، درمان 50 درصد است؛ از این رو ما در فرم نانویی توانستیم ژل موضعی برای درمان سالک ارائه دهیم و بیمار با مصرف موضعی پماد ضد سالک در مدت 3 هفته درمان خواهد شد.

به گفته وی در مدت 3 هفته انگلی که داخل پوست وارد شده، از بین می‌رود.

مطالب مرتبط