دانشمندان راهی جدید برای تولید پارچه هوشمند پیدا کردند

دانشمندان روش جدید و آسانی پیدا کرده‌اند تا الیاف خاصی در تولید البسه بکار ببرند و بدین شکل پارچه هوشمند جدیدی تولید کنند که می تواند قابلیت‌های افراد را در فعالیت های ورزشی بالا ببرد یا قابلیت‌های خاصی به لباس‌های معمولی اضافه نمایند. محققان دانشگاه پست و مخابرات نانجینگ اخیراً موفق شده‌اند که الیاف رسانای انعطاف پذیری با ریخت شناسی یکنواخت توسعه دهند که می‌تواند مقاومت مطلوبی از خود نشان دهد.

با توجه به اینکه تا به حال ساعت‌های هوشمند، لامپ‌های هوشمند و ماشین‌های هوشمند تولید شده است، بعید نیست که لباس هوشمند نیز به تجهیزات روزمره بشر اضافه شود. بهترین مثال برای الیاف رسانا، سیم‌های فلزی نظیر مس هستند اما مشخصاً تولید لباس‌هایی با الیاف مسی نمی تواند گزینه مناسب و راحتی برای کاربران فراهم آورد.

به همین دلیل دانشمندان سعی کرده‌اند از اثر مویینگی الیاف پارچه‌هایی نظیر پنبه، نایلون و پلی استر استفاده ببرند و بهترین نتیجه را بگیرند. آنها الیاف پارچه را در محلولی حاوی نانوسیم‌هایی از جنس نقره قرار داده‌اند. در کمال تعجب نانوسیم‌ها جذب پارچه شدند و طی فرآیند ناشی از تبخیر روی هر نخ را پوشاندند.

پارچه‌ای که طی آزمایش این محققان تولید شده انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و رسانای کشسان است. همچنین می‌توان از قابلیت‌های ویژه آن، هدایت بالای انرژی الکتریکی و استحکام مکانیکی مطلوب را برشمرد.

تمامی خصوصیات این پارچه، موجب می‌شود که گزینه‌ی مناسبی برای پوشیدنی‌ الکترونیکی و پارچه‌ هوشمند محسوب شود. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که شرکت‌های زیادی سریعاً سراغ تولید و استفاده از چنین پارچه هایی بروند.

با این وجود، توسعه چنین پارچه‌هایی مطلب تازه‌ای نیست چرا iچندی پیش اپل پتنت جدیدی ثبت کرده که به دستکش هایی با قابلیت سنجش نیرو اختصاص دارد. حتی به نظر میرسد از تکنولوژی توصیف شده در پتنت جدید اپل برای توسعه لباس یا پارچه های هوشمند و پوشیدنی های سلامتی استفاده گردد.

منبع: دیجایتو

مطالب مرتبط