دانشمندان کدام ماسک‌های پارچه‌ای را موثر می‌دانند

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که اغلب ماسک‌های پارچه‌ای در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا موثرند. بر اساس مطالعه‌ای که محققان دانشگاه کمبریج و نورث وسترن انجام داده‌اند، اغلب ماسک‌های مرسوم پارچه‌ای که برای مصارف غیرپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در فیلتر کردن ذرات بسیار ریزی که ممکن است شامل ویروس‌هایی از قبیل SARS-CoV-2 (عامل بیماری کووید ۱۹) باشند موثر عمل می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه، دانشمندان برای انجام این پژوهش، هر چیزی از جمله تی‌شرت و جوراب و جین و کیسه‌های محفظه جاروبرقی را مورد آزمایش قرار دادند تا دریابند کدام نوع از جنس مواد ماسک، در غربال کردن ذرات با سرعت بالا موثرترند، مسئله‌ای که عملکرد آن‌ها را در هنگام سرفه یا تنفس شدید داخل ماسک نشان می‌دهد.

دانشمندان همچنین میزان اثربخشی و بازدهی ماسک‌های N۹۵ و ماسک‌های جراحی را که اغلب مورد استفاده متخصصان بهداشت و سلامت است مورد بررسی قرار دادند.

در این بررسی، ماسک‌های N۹۵ بسیار کارآمد ارزیابی شدند، هرچند که کیسه‌های چندبارمصرف جاروبرقی موسوم به HEPA (ذرات معلق هوا با بازدهی بالا) در برخی آزمون‌ها از ماسک‌های N۹۵ نیز پیشی گرفتند و موثرتر ظاهر شدند.

محققان با بررسی ماسک‌های خانگی دریافتند که به صورت کلی، ماسک‌هایی که از چند لایه پارچه ساخته شده‌اند، موثرترند. به علاوه، ماسک‌های تلفیقی ترکیبی – شبیه به سازوکاری که برای سفت نگه داشتن یقه از آن استفاده می‌شود- کارآمدترند، هرچند که نفس کشیدن در آن‌ها دشوار‌تر است.

محققان همچنین ماسک‌های پارچه‌ای را در شرایطی که مرطوب شده‌اند یا مورد شست‌وشو قرار گرفته‌اند نیز بررسی کردند. دانشمندان دریافتند که ماسک‌های پارچه‌ای نمدار و یا ماسک‌هایی که یک بار شسته شده‌اند، به همان خوبی قبل کار می‌کنند. این درحالی است که تحقیقات قبلی نشان می‌داد که ماسک‌های پارچه‌ای با هربار شست‌وشو کم‌اثرتر می‌شوند.

یوجینیا اوکلی سرپرست این پژوهش می‌گوید: «ماسک‌های پارچه‌ای از زمان شروع همه‌گیری کووید-۱۹، یکی از ملزومات زندگی بسیاری از ما شده است.»

در نخستین مراحل همه‌گیری، زمانی که ماسک‌های N۹۵ به شدت کمیاب بودند، خیلی از تولیدکنندگان صنایع دوخت‌ودوز شروع به تولید ماسک‌های پارچه‌ای خودشان کردند و میزان تقاضایی را که چرخه تولید نمی‌توانست پاسخگوی آن باشد با تولید گزینه‌ای مقرون به صرفه پر کردند.

اوکلی افزود: «به عنوان یک مهندس، خواستم بیشتر درباره آن‌ها بدانم، این که چگونه جنس مواد مختلف در شرایط مختلف عمل می‌کنند و کدام‌یک کارآمدتراست.»

او در ادامه صحبت‌های خود درباره میزان کارآمدی مواد مشخص می‌گوید که جین نیز در متوقف کردن ذرات ویروس موثر است اما مساله بر سر این است که نفس کشیدن در آن دشوار است. او می‌افزاید از این رو ساختن ماسک از یک شلوار جین کهنه ایده چندان خوبی نیست. «ماسک‌های N۹۵ در مقایسه با سایر ماسک‌های پارچه‌ای با سطح غربالگیری مشابه، برای نفس کشیدن به مراتب آسان‌ترند.»

به دلیل کمبود ماسک‌های N۹۵ در شرایط اوج همه‌گیری، ماسک‌های پارچه‌ای به طور فزاینده‌ای مرسوم و متداول شدند. اوکلی می‌گوید که در انتخاب ماسک درست، مساله بر سر تعادل بین دو موضوع موثر بودن و راحت نفس کشیدن است. او می‌گوید: «ما می‌خواهیم که جنس مواد تشکیل‌دهنده ماسک در فیلتر کردن ذرات، موثر عمل کند اما درعین حال لازم است که بدانیم مصرف‌کنندگان در معرض استنشاق الیاف و پرزها نیز قرار نمی‌گیرند، مسئله‌ای که می‌تواند زیان‌بار باشد.

ما نشان دادیم که در شرایط اورژانسی مانند روزهای اول همه‌گیری کرونا، جایی که ماسک N۹۵ در دسترس نیست، ماسک‌های پارچه‌ای به شکل حیرت‌برانگیزی می‌توانند در ممانعت از عبور ذرات شامل ویروس (حتی در سرعت‌های بالا) کارآمد باشند.»

مطالب مرتبط