درمان سرطان با کنترل ترمز سیستم ایمنی بدن

با تلاش پژوهشگران آمریکایی صورت می‌گیرد

پژوهشگران آمریکایی سعی دارند با کنترل پروتئین‌هایی که مانند ترمز سیستم ایمنی هستند، به درمان موثرتر سرطان کمک کنند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ساینس‌نیوز، داروهایی که ترمز سیستم ایمنی را رها می‌کنند، می‌توانند کمک بزرگی برای افرادی باشند که سرطان آنها درمان نشده است. با وجود این، چنین درمان‌هایی در بدن بسیاری از بیماران با شکست مواجه می‌شوند و در برابر برخی از سرطان‌ها عملکرد ضعیفی دارند.

این درمان‌ها معمولا تعاملات پروتئینی را هدف قرار می‌دهند که سلول‌های تی بدن را خلع سلاح می‌کنند و به سرطان امکان می‌دهند که به شکل کنترل نشده رشد کند. از سوی دیگر، گروهی از سلول‌های ایمنی موسوم به سلول‌های “MDSC” هم وجود دارند که مانند ترمز سیستم ایمنی عمل می‌کنند. سطح این سلول‌ها در افراد مبتلا به سرطان، بسیار بالاست.

سلول‌های تی، گیرنده‌هایی دارند که دستگاه ایمنی را تحریک می‌کنند تا در فرآیند دفاع شرکت داشته باشد اما وجود ترمز در سیستم ایمنی، این فرآیند را متوقف می‌کند.

پژوهشگران “دانشگاه ایالتی اوهایو” (OSU) در آزمایش روی موش‌ها دریافتند که شاید بتوان درمان‌های ایمنی را با داروهایی که سلول‌های MDSC را هدف قرار می‌دهند، ترکیب کرد تا امکان تقویت این درمان‌ها فراهم شود.

در سلول‌های تومور، پروتئینی موسوم به “Brd4” وجود دارد که فعالیت ژن‌های گوناگون از جمله ژن‌هایی را که به ارتقای سلول‌های MDSC کمک می‌کنند، تنظیم می‌کند؛ در نتیجه شاید داروی مهارکننده Brd4 بتواند نقش مهمی در بهبود روند درمان داشته باشد.

“اندرو استیف” (Andrew Stiff)، پژوهشگر این پروژه و همکارانش، آزمایش‌هایی را روی موش‌های مبتلا به سرطان پستان انجام دادند تا این ایده را آزمایش کنند.

سرعت رشد تومور فقط در سه موش از ۱۱ موشی که با روش “anti-PDL1” درمان شدند، کاهش یافت. موش‌هایی که فقط با داروی مهارکننده Brd4 تحت درمان قرار گرفتند، بدتر شدند. اندازه تومور در هفت موش از موش‌هایی که با هر در روش تحت درمان قرار داشتند، کوچکتر شد.

موش‌های درمان شده، سلول‌های MDSC کمتری را در جریان خون خود و در محل تومور داشتند. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهند که مهارکننده‌های Brd4 می‌توانند به چند روش بر سلول‌های MDSC اثر بگذارند. آنها می‌توانند این سلول‌ها را به طور مستقیم از بین ببرند یا مولکولی که به رشد و گسترش آنها کمک می‌کند، سرکوب کنند.

“ویلیام کارسون” (William Carson)، از پژوهشگران این پروژه گفت: مهارکننده‌های Brd4 می‌توانند بدن را از سلول‌های سرکوب‌کننده ایمنی پاک کنند و امکان عملکرد بهتر داروهای ایمنی را فراهم آورند. /ایسنا

مطالب مرتبط